Vandaag zag ik op twitter een aantal interessante tweets over boekweitmeel en de paleo relevantie. Er is mij wie niet al eerder opgevallen dat er veel onduidelijkheid is omtrent het hele paleo gebeuren (en het is niet dat wij paleo-ers het onszelf gemakkelijker maken). Omdat dit mijn blog is wil ik graag mijn mening over dit item geven, gewoon omdat ik dat hier kan :-P, maar ook omdat ik de (startende) paleo-ers onder jullie iets mee wil geven om over na te denken.

Er zijn veel redenen om aan een paleolithisch eetpatroon te beginnen. Vaak zie je dat mensen ermee in aanraking komen doordat ze een voedselintolerantie hebben en op zoek zijn naar een alternatief, anderen zijn ermee in aanraking gekomen om algehele gezondheidsredenen (ik schaar mijzelf hieronder) of om gewicht te verliezen. Redenen te over om voor paleo te kiezen en ‘in my humble opinion’ geen slechte keuze voor je lijf. Paleo kun je zo extreem maken als je zelf wilt, op paleo hacks bijvoorbeeld kom je redelijk wat extremisten tegen, maar hun feedback is niet altijd slecht. Het houdt je scherp en geeft je ‘food for thought’ over je eigen eetpatroon en de keuzes die je maakt. Zelf ben ik een soms nog iets te gematigde paleo-er; ik houd over het algemeen de 80/20 regel aan. Hierbij slaat helaas de verhouding nog weleens te ver door naar de ’20’-zijde, maar daar werk ik aan 🙂 babysteps, babysteps. Voor een suikerjunkie als ik was (en nog steeds een beetje ben helaas) doe ik het zo slecht nog niet, hoop ik.

Goed, boekweit dus, is dat nu wel of niet een goede keuze binnen paleo? Om dat te beantwoorden moeten we eerst kijken wat het eigenlijk is. Boekweit is een zaadplant ook wel te kwalificeren als ‘pseudograan’; het heeft veel weg van een graan, maar het bevat geen gluten. Mensen die aan paleo beginnen vanwege bijvoorbeeld een gluten intolerantie zullen het dan ook waarschijnlijk aanmerken als paleoproof. De zaadjes worden vaak tot meel vermalen en bevatten verhoudingsgewijs ten opzichte van tarwemeel veel kalium, verder liggen de waarden van de vitaminen en mineralen net iets boven, maar voornamelijk onder die van tarwemeel. Daarnaast bevat het meer koolhydraten, minder eiwitten, minder vet (en we weten inmiddels, vet is GOED) en minder vezels dan tarwe, in dat opzicht is het dus eigenlijk inferieur aan tarwe. Ja en tarwe, just let’s not go there.

Dat gezegd hebbende, is boekweit vanuit historisch oogpunt geen paleo materiaal, het is een product dat (op grotere schaal) verbouwd moe(s)t worden om als regelmatig voedsel te hebben kunnen dienen voor onze voorouder. En als het hele voorouder gedoe niet in je straatje pas, doet het simpelweg onder voor andere voedingsmiddelen.  Om het te nuttigen dient het eigenlijk nog teveel bewerkt te worden en op een superproduct als honing na heeft het ook een te hoge glycemische waarde om echt paleo te kunnen zijn. Als je echter niet zonder je spaghetti kunt, kijk dan nog eens hier voor een, al zeg ik het zelf, uitstekend alternatief.

Ik ben hier niet om je te zeggen wat je wel of niet moet eten, dat laat ik helemaal aan jou over, jij bepaald waarmee jij je lichaam wil voeden. Wel wil ik je graag uitleggen wat paleo voor mij betekent. Ik zie paleo (al ben ik nog steeds een beetje zoekende) als een op voeding gebaseerde levenswijze die ervoor kan zorgen dat je zo lang mogelijk zo vitaal en gezond mogelijk kan blijven (en waar je hopelijk ook een platte buik van krijgt 😉 ). Uit alles wat ik tot nu toe heb gelezen is het van het grootste belang dat de voedingsmiddelen die je tot je neemt, zo min mogelijk bewerkt zijn, alleen dan kun je voeding in positieve zin voor je laten werken. Dus boekweit valt voor mij af, maar ik schaar het wel onder mijn 20%, al moet ik eerlijk zeggen dat ik binnen die 20% dan liever iets anders heb dan boekweit (my dear friends B&J for instance) oh I really need to cut this crap.

De keuze is aan jou, waar staat paleo voor jou voor? Waarom ben je aan/met paleo begonnen en wat is jouw grootste hobbel in je transformatie? Ik hoor het graag, we kunnen elkaar verder helpen.