Wat ik zo mooi vind aan het paleo dieet is dat het misschien wel een van de makkelijkst vol te houden diëten is die er bestaan. Alsof je bij wijze van spreke voelt dat je eetpatroon zo hoort te zijn. Desondanks, zullen velen van jullie het volgende herkennen; (tijdelijk) gebrek aan motivatie. Ook al zou je gezondheid motivatie genoeg moeten zijn dooddoener, ik weet het om je nieuwe voedingspatroon vol te houden, kan ik me voorstellen dat die muffin die je dagelijks bij die tearoom op de hoek naar je ziet lonken toch maar moeilijk kan weerstaan. We leven wat dat betreft in een moeilijke maatschappij met zo ontzettend veel verleidingen. Toch mag dat geen excuus zijn, en dat hoeft ook niet, want ik heb DE methode voor jou om het dit keer voor eens en voor altijd, nooit meer terug, nooit meer dik, trom geroffel (OK sorry ik draaf door), een succes te maken van je afvalpoging of lifestyle changePS: garantie tot de deur.

In het verleden had ik ook erg vaak last van een gebrek aan motivatie, misschien was het nog geeneens zo zeer een gebrek aan motivatie; ik was wel degelijk gemotiveerd om strak en slank door het leven te gaan, wie niet? Misschien was het meer een gebrek aan energie of gebrek aan handvatten om de verleiding van dat lekkere maar o zo dikmakende eten te weerstaan. Hoe dan ook, al ik moet volledigheidshalve erbij zeggen dat ik nu ook nog wel eens ruggengraat mis, in de loop der tijd heb ik voor mijzelf een aantal essentiële pijnpunten gelokaliseerd en aangepakt. Pijnpunten, die voor velen onder ons hetzelfde zijn. Want noem mij maar eens de reden waarom je vandaag weer geen weerstand heb kunnen bieden aan die koek, snoep of dat stuk chocolade. Juist, ruggengraat of is het toch iets anders?. We zijn niet zwak, we hebben gewoon even een handvat nodig!

Een ding wat mij goed heeft geholpen was een les die ik een jaar of 3 geleden geleerd heb. Sindsdien ben ik nooit meer dan 1-2 kg aangekomen en die kilo was er vervolgens door dezelfde techniek ook weer zo vanaf. Ik heb van alles geprobeerd om gezond eten vol te houden (tenminste, waarvan ik toen dacht dat gezond eten was), maar toch viel ik elke keer na een week of twee weer keihard terug in mijn oude patroon. Dat is standaard voor velen denk ik, het is inmiddels ook wetenschappelijk bewezen dat je minimaal 3 weken nodig hebt om een oude gewoonte af te leren (of een nieuwe aan te leren). Maar ja, wat te doen als je het nog geeneens die drie weken vol houdt?

Cold turkey….. hmmm, was kennelijk niet de oplossing voor mij in het geval van eten (voor stoppen met roken werkte het echter perfect). Het probleem is; eten moet je hoe dan ook. Goed, als cold turkey voor jou wel werkt, dan hoef je niet verder te lezen.

Wat werkte voor mij was om telkens 1 (eet)gewoonte te laten vallen of te veranderen. Minor steps, echt ieniminie. Zo ben ik ’s ochtends anders gaan ontbijten, in plaats van havermout met melk en rozijnen werd het een banaan met noten. Mijn lichaam heeft niets (negatiefs) gemerkt van deze verandering en toch bood het mij veel voordelen. Ik heb nu echt geen trek meer tot aan de lunch (of soms ver daarna), denk nog geeneens meer aan eten. Daarnaast, hoef ik mezelf niet ’s ochtends voordat ik de deur uitga vol te proppen met eten terwijl ik daar eigenlijk echt geen trek in heb op dat moment. Ik eet nu rustig op werk mijn nootjes en banaan, op het moment dat ik daar echt behoefte aan heb. Het is namelijk niet zo dat iedereen direct bij het opstaan zou moeten eten, dat is onzin, dat  is voor ieder mens verschillend. Luister naar je lichaam, als jij ’s ochtends het eerst uur geen hap door je keel krijgt eet dan niet en neem, zoals ik, je ontbijt mee naar je werk.

Vervolgens ben ik gestopt met het drinken van chocolademelk bij de lunch. Op zich geen bijzondere prestatie, maar ik had er absoluut baat bij. Probleem was dat ik het in het begin nog verving door vers sap, maar dat heb ik later dus geëlimineerd. Nu drink ik bij de lunch thee of water. Ondanks dat het een simpele stap leek, heeft deze stap mij veel moeite gekost. Maar omdat de rest van mijn eetpatroon ongewijzigd bleef, was het toch goed vol te houden. Eerst kreeg ik meer trek tussen de lunch en het avondeten doordat ik minder kcal binnenkreeg (dacht ik, later bleek toch een meer duidelijkere link met brood en de suikerspiegel), waardoor ik toch weer iets meer ging snoepen. Dat werd dus mijn volgende stap, geen snoep meer op werk. Pfhoe, hell on earth, voor drie dagen, maar gelukt!! Het snoep, we hebben het hier rustig over een grote zak m&m’s :-o, werd fruit of sultana (aaaahhh das eigenlijk ook snoep). Dus, je snapt het al, ook dat is weer aangepakt en ’s middags eet ik nu alleen nog fruit of wat extra nootjes en bij uitzondering eens een stukje extra pure chocolade (dat heb ik trouwens echt moeten leren eten).

Deze methode is dus eigenlijk heel simpel, maar het werkt perfect, ook voor jou! Zoals je hierboven hebt gelezen is het niet erg als het niet in een keer goed gaat, zolang je maar keuzes maakt die voor jou vol te houden zijn. So what!, dan vervang die zak m&m’s door een rijstwafel :-o, wanneer jij eraan toe bent wordt die rijstwafel wel vervangen door fruit of een stuk bleekselderij met amandelpasta. Belangrijk is dat het in jouw tempo gaat, de een verandert nou eenmaal makkelijker en sneller gewoontes dan de ander. Het mooie is, dat hoe vaker je van deze kleine veranderingen maakt in je eetpatroon, het je over het algemeen steeds makkelijker afgaat. Trek er maar gerust een jaar vooruit, uiteindelijk kom je er wel. Je bent in ieder geval op de goede weg en je hebt geen bakken met motivatie nodig om een streng regime o.i.d. vol te houden.

Goed, ik heb niet altijd beste keuzes gemaakt op de weg naar paleo, ik weet het, maar you get the point (hoop ik). Babysteps, that’s what it’s all about!! Paleo was qua voeding echt een uitdaging voor mij als suikerjunkie, brood is ook een suiker in mijn ogen, naast dat tarwe tegenwoordig zelfs zo gemuteerd is dat het inmiddels verslavend blijkt.

Ik had gelukkig al wel het juiste ontbijt en inmiddels dronk ik ook gezond tijdens de lunch, thumbs up for me!, maar the hard part moest nog komen; mijn lunch aanpakken. Twee broodjes waren het en ja, brood mag niet meer (daarnaast zou ik het inmiddels ook echt niet meer willen). Nu moest ik salades gaan maken (of kopen, met dressings waar weet ik veel wat in zit). Die salades zijn nog steeds geen succes voor mij, ik vindt het gewoon teveel werk. Je kunt ze, naar mijn mening, niet een dag van tevoren maken en ’s ochtends heb ik daar echt geen tijd voor (en NEE ik sta niet een kwartiertje eerder op). Wat voor mij werkt om toch een gezonde paleo lunch te eten is door ’s avonds (wanneer ik toch moet koken) een dubbele maaltijd te koken (soms maak ik twee verschillende maaltijden, maar meestal een dubbele portie van het avondmaal; dinner becomes lunch 🙂 ). Voordeel is wel dat ik op mijn werk de beschikking heb over zowel een koelkast als een oven. Bedenk wat voor jou het makkelijkst is ga daarmee aan de slag, en mocht het nodig zijn wil ik je er graag bij helpen. Just leave me a comment.

Nog even op een rijtje

  1. Verander stapsgewijs je gewoonten, bijvoorbeeld ’s avonds niet meer snoepen. Maak de stap niet te groot in een keer.
  2. Wissel je gerechten af, veel mensen hebben er moeite mee elke keer hetzelfde te eten en haken daardoor alsnog af. Als jij tot die groep mensen behoort kijk dan eens op de volgende sites voor recept ideeën: Yo Paleo, nom nom paleo, paleoparents, the spunky coconut, the clothes make the girl
  3. Kies 1 of 2 moment(en) in de week waarop je mag smokkelen, bijvoorbeeld op zaterdagavond. Eet dan gewoon wat je lekker vindt en wat wellicht niet helemaal in je nieuwe (gezonde) eetpatroon past. Wees wel opmerkzaam voor valkuilen, ik merkte bijvoorbeeld dat wanneer ik brood of granen heb gegeten ik het (de volgende dag) moeilijker vindt om aan mijn gezonde eetpatroon vast te blijven houden. Als je dit bij jezelf ook opmerkt, probeer dan toch een andere (snoep-)keuze te maken voor je smokkelmoment.
Misschien is het allemaal niet nieuw voor je en heb je bovenstaande zelfs al eens geprobeerd. Ik geef toe, ik ben niet revolutionair!, maar als je echt eerlijk bent tegen jezelf, heb je het dan echt geprobeerd en heb je toen je afhaakte het maar opgegeven? Dat is normaal, maar spring weer terug op die wagen, elke keer opnieuw. Dat is de truc, en je zult merken dat het je dan steeds makkelijker afgaat!! Zeker in combinatie met het paleo dieet.