Het is cliché, I know, maar toch doe ik er elk jaar aan mee, goede voornemens. Ik vind de laatste maand van het jaar ideaal voor recapitulatie, even terugkijken en bijstellen, dus waarom zou ik er niet aan meedoen. Na een aantal dagen of weken, dat heb je niet in een dagje gedaan, dat moet een beetje groeien door het af en toe te laten rusten, ben ik eruit en stel ik mijn lijstje op voor het komende jaar.

Terugkijkend op het afgelopen jaar heb ik veel dingen gedaan die ik achteraf liever anders had willen doen. Ik zou het achteraf niet anders hebben gedaan, hoor, dat niet. Want doordat ik ze deed weet ik nu wat ik beter wel en niet had kunnen doen. Van je fouten leer je het meest. Althans, ik wel.

Het was ondanks alles toch een goed jaar, al heb ik me niet fantastisch aan mijn paleo leefstijl gehouden, en dat heb ik gemerkt. Ik weet nu zeker dat paleo bij mij past en dat ik me daar volgend jaar weer meer op wil gaan richten. Ik voel me er zoveel beter, fitter en energieker bij en heb overduidelijk minder (tot geen) migraine wanneer ik geen granen eet, that’s for sure. Trial en error, een geweldige manier om bij enige twijfel te ondervinden dat je op de goede (of minder goede) weg bent.

Nadenkend over mijn lijstje voornemens voor het komende jaar kom ik op nogal wat aandachtspunten uit. Zo wil ik:

  • weer meer paleo eten. Er zijn het afgelopen jaar regelmatig dagen geweest dat het eerder 20/80-paleo dan 80/20-paleo is geweest. Mijn goal voor komend jaar is weer meer richting de 80/20 te gaan, waarbij de 20% eerder bestaat uit incidenteel wat zuivel of peulvruchten (beide conform richtlijnen van de Weston Price foundation) dan uit geraffineerde producten als suiker en granen. Een hele pittige uitdaging voor mij als suikerjunkie, maar het wordt echt tijd om ervoor te gaan;

  • meer slapen, ik merk dat ik dat het beste doe op circa 8 tot 9 uur per nacht. Dat wordt ook een behoorlijke uitdaging, maar ik ga hem graag aan;

  • meer bewegen, in mijn vorige post schreef ik al iets over bewegen. Door verschillende lezers werd dit verkeerd begrepen, alsof ik de heilige graal in handen dacht te hebben wat natuurlijk niet zo is (I wish). Maar ik wil me minder gaan focussen op sporten en meer op bewegen gedurende mijn dagelijkse bezigheden. Zo squat ik tegenwoordig tijdens het ophangen van de was, wandel ik steeds vaker naar mijn werk in plaats van dat ik de auto neem, til ik bewust vaker zwaardere dingen en spring ik tijdens het wandelen af en toe op een muurtje (dit gaat het beste in het bijzijn van mijn dochter om niet direct voor idioot te worden versleten buiten op straat). Ook yoga, een favoriete bezigheid die ik het afgelopen jaar veel te weinig beoefend heb, wil ik weer frequenter gaan doen;

  • mediteren! Dagelijks 20 minuten is het doel. Van mediteren kun je leren, met name over jezelf en je kunt er je doelen makkelijker mee behalen en sterker mee in het leven staan;

  • bewust ontspannen. Het afgelopen jaar was een rollercoaster, een mens kan ook teveel doen en dat heb ik gemerkt. Het komende jaar wil ik daarom veel bewuster samen zijn met mijn gezin en vrienden en familie van wie ik hou. Ik wil me minder bezighouden met social media (dat ben ik al aan het doen) en meer terug naar het ‘echte’ leven. Ik wordt vaak alleen maar onrustig van social media, persoonlijk contact ligt mij gewoon beter. Goede gesprekken voeren, een knuffel geven, spelen!

  • meer voldoening uit mijn werk halen. Absoluut de topper voor het komende jaar, waarvoor ik eerst nog heel veel werk te verzetten heb samen met mijn geweldige coach Margot van Mentaris.

Het is nogal een lijst en eigenlijk zou ik de lijst nog willen aanvullen met doelen als meer betekenen voor mensen in mijn omgeving of die het nodig hebben, alleen maar dingen doen die ik echt leuk vind, vaker genoegen nemen met minder. Maar ik heb geleerd dat die doelen makkelijker bereikt worden wanneer je eerst bewust met jezelf en je omgeving bezig bent.

Nu ik mijn doelen zo op tafel gegooid heb, ben ik benieuwd naar jouw voornemens voor 2015. Heb je die? Wat zou jij willen veranderen aan je huidige leefsituatie? Of vind het allemaal maar onzin? Ik hoor het graag.