Gisteren kwam de WHO (wereldgezondheidsorganisatie) met een waarschuwing voor bewerkt vlees zoals bacon, ham, biltong, salami en leverworst. 50 gram of meer van deze vleessoorten nuttigen per dag geeft een verhoogd risico op darmkanker (18% hoger t.o.v. mensen die geen bewerkt vlees eten). Dit concludeerde de IARC (Internationale instituut voor kankeronderzoek) uit een eigen onderzoek waarbij 22 experts 800 eerdere onderzoeken naar rood vlees hebben doorgespit en geanalyseerd.

Moeten we ons nu zorgen maken? Ja, een beetje wel als je het mij vraagt. Ondanks dat niet helemaal duidelijk wordt waarom consumptie van bewerkt vlees een verhoogd risico op darmkanker geeft doet het mij weer sterk denken eerdere onderzoeken die ken van Dr. Helen Vlassara. Door die onderzoeken ben ik al langere tijd voorzichtiger met bewerkte vleesproducten zoals gedroogde worst, ontbijtspek, bacon, ham etc. geworden. Ik probeer hier niet teveel van te eten. Dr. Helen Vlassara doet onderzoek naar AGE’s (Advanced Glycation Endproducts); verbindingen tussen suikers en eiwitten en/of vetten in voedingsmiddelen die bij de bereiding veranderen. Melchior Meijer van Het Paleo Perspectief heeft hier een hele tijd terug een heel duidelijke post over geschreven die je zeker eens moet lezen: De terugkeer van de AGE’s

Opvallend is dat de IARC geen nadrukkelijk verband heeft gevonden tussen het eten van rood vlees (rund, varken, lam) en kanker. Ze komen niet verder dan ‘een mogelijk verhoogd risico op kanker’ waar beperkt aanwijzingen voor zijn gevonden. Wel hebben ze bewijzen gevonden voor een mogelijk kankerverwekkend effect (al weet ik niet wat ze daar precies mee bedoelen). Naar risico’s op het eten van gevogelte is helemaal niet gekeken.

Al met al zijn dit toch best verontrustende berichten voor Paleo-ers die dagelijks grote porties vlees naar binnen werken. Al denk ik niet dat je nu nooit meer bacon of andere bewerkte vleeswaren moet eten. Doe dat gerust, af en toe en met mate. Ikzelf ben nog altijd op zoek naar een mooie balans in mijn Paleo eetpatroon, mede op basis van dit soort berichten. Ik geloof ook niet dat onze genetische voorouders bergen vlees aten (of in ieder geval niet het hele jaar door) en denk dat het allemaal best iets minder kan. Ik eet al wel -indien mogelijk- uitsluitend grasgevoerd vlees (om overige schadelijke stoffen in het vlees zoveel mogelijk te beperken) en verschuif steeds meer naar vis (liefst wild gevangen). Ook kies ik steeds vaker voor een vegetarische dag of maaltijd. Naar wat ik heb gelezen en gezien over traditioneel levende volkeren is mij wel duidelijk geworden dan zij niet iedere dag vlees eten. Vlees eten is ook niet van levensbelang. Dierlijke producten binnenkrijgen wel. Wanneer onze voorouders of nu nog traditioneel levende volkeren een dier aten/eten werd het hele dier gegeten, met huid, botten en organen. Precies die laatste drie genoemde onderdelen van het dier zijn voor ons het belangrijkste om te eten. Spiervlees zoals wij gewend zijn om te eten is eigenlijk inferieur. Het is leuk voor de eiwitten en vitaminen, maar die kun je ook in orgaanvlees vinden en in de botten, plus meer.

We hoeven dus niet perse zoveel vlees te eten als we gewend zijn (ervan uitgaande dat je bij twee maaltijden wel vlees nam). Het is goed mogelijk vlees te minderen en toch nog genoeg dierlijke eiwitten te eten. In huid en botten bijvoorbeeld zit collageen, een essentieel eiwit dat ons bindweefsel soepel en sterk houdt (en rimpels tegengaat :-)). Ons lichaam bestaat voor een groot deel uit bindweefsel dus het is belangrijk daar goed voor te zorgen. Botten bevatten onder andere mineralen die wij nodig hebben om gezond te blijven. De belangrijkste onderdelen van het dier zijn we verleerd te eten in het Westen, in plaats van alleen maar spiervlees te eten kun je ook vaker afwisselen met de volgende eiwitbronnen:

  • kies vaker voor gelatinerijke bottenbouillon als basis voor je soepen en sauzen, of drink er 1-2 koppen van per dag
  • voeg gelatine toe aan je thee of koffie (4 el Great Lakes Gelatine is al 22 gr eiwit)
  • kies vaker voor vis (liefst niet uit blik o.a. vanwege AGE’s)
  • kies voor orgaanvlees van grasgevoerde dieren
  • gebruik noten in je gerechten (100 gr noten is 15-20 gr eiwitten)
  • eet vaker eieren (1 ei is goed voor circa 7 gr eiwit)

Op basis van de richtlijnen van de Gezondheidsraad zou een gemiddeld persoon 0,8 gr eiwit per kg gewicht nodig hebben per dag (veganisten 25% meer volgens het voedingscentrum). Iemand van 70 kg heeft dan 56 gram eiwit nodig per dag. Een paleo dag zonder vlees zou er als volgt uit kunnen zien (qua eiwitten): 2x 2 el gelatine in koffie of thee, 100 gr noten en 3 eieren.

 

 

 

Tot 31 december 2015: 10% korting op Sport & Vrije tijd artikelen bij Bol.com*

– Klik op de banner en gebruik code BOL-2610-PP bij het afrekenen –
Sport algemeen

*niet geldig op producten van externe aanbieders