Leo goes Paleo Oergezond het jaar rond!

Wie zich een beetje in paleo heeft verdiept weet dat het niet alleen voor een andere manier van eten staat, het omvat ook een leefstijl met een gezonde dosis beweging. En dan bedoel ik eigenlijk niet jezelf afbeulen in de sportschool maar meer zoals Eva het doet met daarnaast korte (intensieve) activiteiten (sprinten, krachtoefeningen, crossfit, the works). Om je een beetje te helpen hebben Yvonne van Stigt en Stefan Alfons een leuk boek geschreven, het heet Oergezond het jaar rond! Yvonne ken je misschien wel van het boek Oergondisch genieten en zij heeft dan ook de recepten samengesteld.  Stefan Alfons is personal trainer en heeft voor het motiverende Sofa Fit concept gezorgd, je hebt nu dus echt geen excuus meer om niet te bewegen (mits je gezond bent natuurlijk).

De bedoeling van het boek is om met de aangereikte handvatten (recepten en oefeningen) ‘een fit en bruisend leven tegemoet te gaan’, aldus de auteurs. Ik heb het boek ‘gelezen’ (het is meer een doe-boek) en ben er wel enthousiast over. 

Handig en opvallend aan het boek is de ringband met het koortje waardoor je het gemakkelijk zonder (boek)standaard op de gewenste pagina open kan laten staan om zo de receptideeën of oefeningen te bekijken, daar hebben ze goed over nagedacht.

Na een korte uitleg over oervoeding volgen, per week, een ontbijt- lunch- en dinersuggestie. Het is geen kookboek met enkel uitgewerkte recepten (iets wat ik in eerste instantie dacht dat het zou zijn), maar het is iets spannender (of juist niet, net hoe je het interpreteert) door je in plaats van alleen maar uitgebreide recepten ook juist suggesties te geven die eventueel weer makkelijk aan te passen zijn naar producten die je in huis hebt. Je hoeft geen (top)kok te zijn om uit dit boek te koken en dat is wel zo fijn. Aan de andere kant als je op zoek bent naar spannende nieuwe gerechten, dan kun je beter verder zoeken. Het is een handig boek als je even geen inspiratie hebt en toch een makkelijke, eenvoudige en niet al te dure maaltijd wilt bereiden. Zeker voor beginnende paleo-ers is het wat dat betreft een aanrader.

Yvonne heeft ook rekening gehouden met “Low carbers” want koolhydraatarme recepten/suggesties staan nadrukkelijk vermeld. Dat scheelt in ieder geval een hoop uitzoek- en rekenwerk om te beoordelen of een gerecht wel binnen je eventuele low carb dieet past. Let op, het is oervoeding, hierin is bijvoorbeeld geitenkaas of pesto toegestaan, binnen strikt paleo is dat niet. Maar, ook hier is weer makkelijk omheen te denken, mits je enige affiniteit met koken hebt tenminste. Fijn is ook dat de recepten en oefeningen (voor zover van toepassing) ingedeeld zijn naar de seizoenen.

Zoals is hierboven al vermeldde, er is ook gedacht aan het actieve aspect binnen de oergedachte. Voor elke week (van het jaar) staan andere oefeningen centraal en dat is wel zo handig om niet verveeld te raken en vervolgens het spreekwoordelijke bijltje er maar bij neer te gooien. Het zijn eenvoudige oefeningen die je zonder al teveel hulpmiddelen kun doen. Je doet de oefeningen gewoon lekker thuis (in je woonkamer), maar als je denkt dat je er makkelijk vanaf komt dan heb je het mis. Mooi concept is dat je met een ‘basis fit’ module begint en vervolgens toewerkt naar een ‘helemaal in vorm’ model er wordt dus wel wat van je verwacht! Maar gelukkig bouwt Stefan het rustig op. Tussendoor wordt ook nog aandacht besteed aan je beachbody, hoe dat te bereiken en te behouden (ook tijdens je vakantie!) en een stukje kracht en conditie komen eveneens aan bod. Erg leuk bedacht en zeker voor iemand als mijzelf erg praktisch want ik kan de oefeningen doen terwijl de kleine boven ligt te slapen. Dat wordt weer in bikini dit jaar!

Dus als je op zoek bent naar wat meer beweging in je drukke leven zonder dat het je al teveel extra tijd kost en je daarnaast ook nog wat ideeën wil opdoen voor je (nieuwe) oervoedingspatroon dan is dit een erg fijn boek.