Een tijdje terug vroeg Astrid Jongbloed  van Oerkracht voedingsadvies mij haar nieuwe werkboek voor haar Puur 30 programma te reviewen. Het Puur 30 programma is het eerste Nederlandse 30 dagen programma, vergelijkbaar met Whole30 en 21-day Sugar detox, om over te schakelen naar Paleo en/of om af te komen van je suikerverslaving. Dat is interessant!

Ik heb iets met boeken, dat heb ik jullie nooit verteld, er was geen noodzaak toe, maar ik verslind ze, ben ook altijd in zo’n vijf boeken tegelijk bezig,  ik vind ze geweldig en ik kan er geen genoeg van krijgen. De geur van het papier, de mooie foto’s , wegdromen bij een goed geschreven verhaal. Er gaat wat mij betreft dan ook niets boven een (ouderwets) hardcopy boek. In een vlaag van verstandsverbijstering heb ik echter een paar jaar geleden bijna mijn hele boekencollectie (waarvan ook ruim 200 kookboeken) weg gedaan. Ik was het zat, had er geen ruimte voor en boekenkasten zijn ook een dure hobby. Daarnaast, wat moeten we ook met al die materiële zaken (ik heb soms een wat boeddhistisch inslag), ik had ze toch gelezen, het merendeel al meerdere keren. Loslaten, dat is het mooiste wat je als mens kunt doen, dus dat deed ik. Het voelde fantastisch, maar soms…ach nee ik ben blij dat ik van die troep af ben. Al is er af en toe een enkel boek waarvan ik denk, jammer, die had ik toch graag nog een keer opnieuw ingezien of gelezen.

Dus toen Astrid mij vroeg haar werkboek te reviewen was ik meteen enthousiast, nog een boek om lekker te lezen! Over de inhoud van het werkboek kan ik gelijk duidelijk zijn: 4 sterren. Het is een goed en helder geschreven werkboek. Klein minpuntje, al bladerend door het werkboek viel mij op dat de esthetiek niet de prioriteit heeft gehad. Er staan wel wat foto’s in, maar het is met recht een werkboek.

In de eerste hoofdstukken wordt uitgelegd wat puur eten inhoudt, wat oervoeding is, welke producten er wel en niet (en niet onbelangrijk, waarom) gegeten kunnen worden binnen het Puur 30 programma. Er wordt aandacht besteedt aan wat er met je lichaam gebeurd wanneer je begint aan een Puur 30 leefstijl. Interessant aan het programma zijn de levels; er zijn drie levels waarop je kunt instappen om aan het programma deel te nemen. Afhankelijk van je huidige eetgewoonten kun je stapsgewijs overschakelen, dit maakt het programma voor iedereen toegankelijk en dat heeft Astrid slim bedacht.

Verder worden er tips gegeven voor bijzondere situaties, wat te doen als je uit eten gaat, welke restaurants zijn de beste opties en welke keuzes kun je het beste maken. Er wordt aandacht besteed aan een Puur 30 leefstijl (niet alleen voeding), het vinden van de juiste balans en ook supplementen worden benoemd. Achterin het boek vindt je dagmenu’s en een aantal recepten. Het is echt een heel praktisch en compleet werkboek waarmee je met een gerust hart de omschakeling kunt maken. Om in contact te komen met andere deelnemers of voor het uitwisselen van tips en trucs is er zelfs een besloten Facebook Support groep waarvoor je wordt aangemeld zodra je het werkboek aanschaft. En mocht je er toch niet uitkomen met het boek alleen dan is er zelfs nog een mogelijk tot emailbegeleiding of een emailconsult (dit is wel tegen een meerprijs).

Kortom, een heel compleet concept en zelfs voor mij, inmiddels doorgewinterd Paleo, is het een leuk programma om zo nu en dan weer eens op te pakken. Je weet wel, voor die momenten waarop de touwtjes weer ietwat teveel hebben gevierd. Juist dan is het, ook voor de doorgewinterde Paleo, prettig om door middel van een Puur 30 weer even een reset te doen.

Voor meer informatie over het Puur 30 programma (of om meteen het werkboek te bestellen) surf je naar de site van Oerkracht voedingsadvies (klik hier). Ben je geïnteresseerd geraakt in het Puur 30 programma, maar nog niet helemaal overtuigd of het iets voor jou is? Dan kun je op de site ook eerst een gratis ebook downloaden met alle informatie over Puur 30.