Weeekend, heerlijk! Meer tijd om in de keuken te staan en ondanks dat dit gerecht je geen uren gaat kosten in de keuken ben je toch wel gauw een half uur bezig. Maaar, je kunt er meerdere dagen van genieten, dus dat scheelt. Deze Venkelfrittata is heerlijk voor de zondagsbrunch en wat overblijft ideaal voor de maandagse lunch.

Voor deze frittata heb ik venkel gebruikt. Deze zomergroente is eigenlijk meer een kruid dan een plant en heeft een lichte anijsachtige smaak die heel goed samengaat met ei en ham. Koop venkel altijd zo vers mogelijk, de smaak loopt snel terug.

6 porties

8 omega-3 eieren
1 ui, in dunne ringen
1 venkelknol, in reepjes
ca. 50 ml. kokosmelk
100 gr (achter)ham, in stukjes
wat verse kruiden (ik gebruikte oregano, rozemarijn en bieslook)
zout, peper
grasboter of ghee om in te bakken

Begin met het fruiten van de ui, laat ze op laag vuur karamel kleuren.

Klop ondertussen de eieren los met wat zout en een flinke scheut kokosmelk, dit maakt de frittata lekker luchtig.

Haal de ui uit de pan en roerbak vervolgens de venkelreepjes, eventueel in wat extra vet, voor een paar minuten in dezelfde pan tot ze iets zachter zijn geworden.

Voeg de uienringen weer toen en roer snel door. Bestrooi met wat versgemalen zwarte peper.

Draai het vuur laag en schenk er de geklutste eieren over. Verdeel de ham over het mengsel en bestrooi met wat gehakte verse kruiden.

Laat het geheel nu op laag tot middelmatig vuur garen. Een deksel op de pan versneld het iets en zorgt ervoor dat er aan de bovenkant niet zoveel warmte verloren gaat.

Laat je niet verleiden het vuur hoger te draaien want dan is de bodem gegarandeerd zwart.

De frittata is goed wanneer het ei helemaal gestold is, dit duurt ongeveer een kwartiertje. Draai de frittata eventueel om om de bovenkant ook iets te laten bruinen, dit is echter niet noodzakelijk.

Serveer met wat rucola en een drupje olijfolie.