Vandaag introduceer ik een nieuwe rubriek. Een waar ik jullie hopelijk weer wat verder mee op weg kan helpen. Ik merk dat voor velen paleo nog redelijk nieuw is, waar moet je beginnen? Wat kun je nog eten en hoe? Veel vragen. Antwoorden genoeg maar niet veel tijd om het hele internet af te struinen.

In Nederland zijn inmiddels al redelijk wat paleo professionals en ik vond het wel interessant eens te weten wat zij nou eten op een gemiddelde dag. Daarom heb ik, aagje als ik ben, een aantal van hen gevraagd mee te werken aan “Wat eet de professional?”. Na een aantal positieve reacties om hieraan mee te werken is een nieuwe rubriek geboren, ter lering ende vermaeck!

Wat eet Astrid Jongbloed?

De aftrap is voor Astrid Jongbloed. Zij werkt als voedingscoach in haar eigen praktijk; Oerkracht Voedingsadvies (even klikken op het linkje). Astrid is getrouwd en moeder van een peuterdochter. Voordat ze voedingscoach werd heeft ze jarenlang zelf met de nodige voedingsgerelateerde gezondheidsproblemen geworsteld; chronische vermoeidheid, insuline resistentie, restless legs en kramp, huidproblemen, haaruitval, gewrichtsklachten, constipatie en darmkrampen, maagzuur, stemmingswisselingen, altijd verkouden, chronische keelontsteking, depressie, onzekerheid en overgewicht. Inmiddels is ze na twee jaren van paleolitisch eten bijna klachtenvrij én 30 kilo lichter. Iets waar ze zeker trots op mag zijn! Paleo heeft, zoals zij zelf zegt, van haar en haar gezin weer ‘oergezonde’ actieve mensen gemaakt.

Astrids stats:
Leeftijd: 36
Lengte: 170
Gewicht: 67

Dag 1

Ontbijt Gebakken eieren met bacon en een kleine smoothie
Tussendoor
Lunch
Tussendoor Stukje chocola (70%)
Avondeten Goed gevulde groentesoep met garnalen/avocado salade en zelfgemaakte amandelcrackers.
Opmerkingen Op maandag is mijn dochter Ronja thuis en slaapt ze met een beetje mazzel lekker uit, zoals vandaag! Om 11.00 waren we klaar met het ontbijt en vervolgens hebben we lekker vroeg ons avondmaaltje gegeten mede omdat ik ’s avonds nog moest werken.

Dag 2

Ontbijt 3 ei muffins (spinazie, champignons, spek) en een appel met notenpasta
Tussendoor
Lunch Omelet met zalm, champignons, tomaat en olijven. Avocado en tomaatjes erbij
Tussendoor Een stukje pure chocola (70%) bij de thee
Avondeten
Opmerkingen Vanochtend een drukke dag in de praktijk en ’s middags een lunchafspraak. Heerlijk uitgebreid gegeten met een stukje chocola toe. Meer dan genoeg gegeten voor de hele dag!

Dag 3

Ontbijt Groene smoothie met spinazie, avocado, mango, banaan en kokosmelk, een paar stukjes appel van Ronja en een koud gekookt ei.
Tussendoor
Lunch Goed gevulde groentesoep, tonijnsalade en een paar kastanjecrackers.
Tussendoor
Avondeten Preikoek met kleine gehaktballetjes en mango
Opmerkingen Op woensdag is mijn dochter Ronja thuis en staan we graag met zijn tweetjes in de keuken.

Dag 4

Ontbijt
Tussendoor
Lunch
16.00 2 gekookte eitjes en een appel met notenpasta
18.00 Gevulde portabello’s (met gehakt)  met plakken gebakken aubergine, avocado en twee mandarijntjes
Opmerkingen Super drukke dag, veel consulten en afspraken en wat is het dan heerlijk dat je niet hoeft te eten! Om 16.00 plofte ik neer en zodra ik stop met ‘hollen’ slaat de trek toe. Lekker even gesmikkeld van een kleine maaltijd en toen gaan koken.

Dag 5

Ontbijt
Tussendoor
Lunch
15.00 Omelet met appel
Avondeten Bloemkoolpuree met geroosterde groenten en rundersaucijzen
Opmerkingen Donderdag en vrijdag zijn altijd erg drukke dagen. Ook vandaag pas om 15.00 de tijd genomen om wat te eten. Want voor eten moet je de tijd nemen en vooral rustig doen. Ik eet liever niet dan gehaast!

 Dag 6

Ontbijt Gebakken eieren met bacon, een halve avocado en een paar stukken appel
Tussendoor
Lunch
Tussendoor
Avondeten Slabootjes gevuld met tonijnsalade, eiersalade en avocado garnalen salade met wat amandelcrackers erbij. Glas wijn.
Tussendoor ’s avonds ‘Blondies’ gebakken omdat er vrienden langskwamen en heerlijk van gesmuld. Ook nog twee glazen wijn gedronken.
Opmerkingen Vanmiddag een presentatie over Paleo gehouden bij Crossfit Schagen. Vanavond lekker uitgebreid gegeten en ’s avonds vrienden langs voor een borrel.

Dag 7

Ontbijt Ontbijt soufflé  met appel, peer en kaneel
Tussendoor
Lunch
Tussendoor Een blondie (over van gisteren)
Avondeten Restje van de salades met crackers van gisteravond
Tussendoor Glas wijn en een bakje chips (biologische aardappelchips)
Opmerkingen Vandaag heerlijk uitgeslapen tot 09.00, uitgebreid ontbeten en op de fiets van het warme weer en zonnetje wezen genieten.’s Avonds genoten van een bakkie chips. Van alle ‘niet paleo’ voedingsmiddelen mis ik alleen af en toe een bakkie chips. Die eet ik dan ook regelmatig in het weekend en  daar geniet ik dan ook altijd met volle teugen van!

In aanvulling op haar voeding gebruikt Astrid nog de volgende supplementen;

magnesium
selenium
omega-3
vitamine D, K en C

Wat vindt ze van haar eigen voedingsschema? 

‘Wat ik iemand met mijn schema zou aanraden is dat het prima is om af en toe een maaltijd over te slaan maar dat je ervoor moet waken dat je gaat snoepen of na het breken van je vast begint met een koolhydraatrijke maaltijd. Dat zie ik in de praktijk regelmatig gebeuren. En vasten moet geen strijd zijn. Het is een tool om in te zetten wanneer het zo uitkomt maar je moet vervolgens niet de hele dag krampachtig met ‘niet eten’ bezig zijn.’

‘De hoeveelheden die je op een dag eet zijn niet zo belangrijk, zolang je maar voldoende micronutriënten binnen krijgt en ‘eten of niet eten’ geen stressfactor is. Bij teveel trek => meer eiwitten, vet en groenten eten voor een betere verzadiging.’

Astrid, enorm bedankt dat je de tijd heeft genomen om een week je voeding bij te houden voor dit blog en dat je er vervolgens ook nog zo veel aanvullingen op hebt gegeven. Echt geweldig, dank, dank, dank! Ik denk dat je hier heel veel mensen blij mee hebt gemaakt!

NB: Ik ben nog op zoek naar professionals voor deze rubriek, dus ben jij of ken jij een professional die in deze rubriek past? Stuur mij dan even een  mailtje op leogoespaleo at gmail punt com.