In mijn rubriek ‘Wat eet de professional?’ krijg je een kijkje in het voedingspatroon van Paleo professionals.

Wat eet Marcel Fijn?

Marcel Fijn is oprichter en eigenaar van www.paleofit.nl. Naast het begeleiden van mensen met Paleo is hij ook een gediplomeerd masseur en geeft meditatie voor een totaal balans. Momenteel volgt hij ook nog een heel bijzondere coach opleiding.  Marcel is gescheiden en heeft  twee dochters van 14 en 17.

Als jongeman kampte Marcel al met gewichtsproblemen en woog hij op zijn achttiende 103 kg. Hij had last van energietekorten, allergieën en hij rookte. Daarnaast nuttigde hij veel suiker en dronk vrijwel alleen frisdrank en koffie. Hij voelde zich vaak ‘opgeblazen’. De jaren erna volgde hij dieet op dieet, allemaal  ‘de schijf van vijf’ met als gevolg een giga jojo effect en hongergevoel. “Daar werd ik niet happy van” aldus Marcel.

Sinds hij een aantal jaren geleden Paleo ontdekte en het zelf ging toepassen viel voor hem het kwartje. Ondanks dat hij inmiddels al jaren in goede vorm was kwam er meer rust en regelmaat in zijn leven en werd zijn lichaam nog fitter, gespierder en energieker. Marcel: “en het belangrijkste, mijn allergieën verdwenen ik hoefde niet zoveel energie meer te steken in het ‘op gewicht’ blijven, dat ging vanzelf”. Een opleiding tot Paleo therapeut/coach sloot dan ook mooi aan bij zijn leefstijl. Op deze manier kon hij ook andere mensen gaan begeleiden naar een gezonder leven, Paleofit was geboren.

Marcel adviseert mensen altijd op basis van persoonlijke wensen. “Je hoeft niet 100 % paleo te gaan om zo fit als een oermens te worden”. Net als collega Astrid Jongbloed,  hanteert hij de 80/20-regel als prima optie. Zelf zit hij op bijna 100% paleo en voelt zich er super bij!

Dag 1

Ontbijt niet i.v.m. sport
Tussendoor 2 bananen
Lunch groenteomelet van 4 eieren en 400g groenten
Tussendoor
Diner broccoli met kipfilet en zoete aardappel

Dag 2

Ontbijt smoothie van wortel, biet, gember, banaan en avocado
Tussendoor stukje pure (72%) chocolade
Lunch 200 gram saladem ent extra tomaat, ui, komkommer en blikje tonijn (waterbasis)
Tussendoor
Diner 400 gram roerbakgroenten en 200 gram kipfilet

Dag 3

Ontbijt niet i.v.m. sport
Tussendoor 2 bananen
Lunch 1 courgette met rode ui, ei en twee stuks tartaar (roergebakken), 1 appel
Tussendoor
Diner flinke groene salade met fruit en vis
Aanvulling multivitamine

Dag 4

Ontbijt smoothie van banaan, sinaasappel, blauwe bessen, bieten en wortel
Tussendoor stukje pure (72%) chocolade
Lunch salade met tomaat, komkommer, wilde perzik, rozijnen, noten en tonijn
Tussendoor
Diner stamppot van andijvie, zoete aardappel en spek
Aanvulling multivitamine

Dag 5

Ontbijt niet i.v.m. sport
Tussendoor 2 bananen en een hand vol noten/rozijnen
Lunch 400 gram roergebakken groenten met kipfilet en spiegelei
Tussendoor
Diner broccoli quiche met zalm uit de oven en fruit na
Aanvulling multivitamine

Marcel drinkt water of thee gedurende de dag.

Stats

Lengte 1.85 m
Gewicht 81 kg
Leeftijd 43 jaar

 Wat zegt Marcel over zijn eigen voedingsschema?

“Van mijn eigen schema denk ik dat het voor veel mensen misschien ‘saai’ of ‘veel’ lijkt. Maar dit schema is op mij en mijn calorie verbruik ingesteld en is niet per direct op een ieder toepasbaar. Ik weet inmiddels precies wat mijn lijf nodig heeft, hoeveel en wanneer. Ik varieer veel per week en ik zorg ervoor dat mijn bloedsuikerspiegel stabiel blijft om zo de trek aan extra eten buiten de deur te houden. Voor een persoonlijk advies zeg ik maak gewoon een afspraak en verander je leven!!”