In mijn rubriek ‘Wat eet de professional?’ krijg je een kijkje in het voedingspatroon van Paleo professionals.

Wat eet Aardje Hegeman?

Aardje is voedingsdeskundige en diëtist in haar eigen praktijk Balans Voeding en Advies. Zelf eet ze al ongeveer 4 jaar volgens de oerprincipes, maar niet altijd even consequent. Als ze even minder goed haar best doet, dan voelt ze dat direct. Ze wordt moe, misselijk, krijgt verstoppingen of “voelt haar buik”.  Ze heeft de klachten er dan wel voor over omdat ze af en toe even gewoon gezellig mee wil doen. Maar soms gaat ze ook troost-eten, “voor mij is dat mezelf verwennen met zoete dingen, waarvan ik weet dat ze niet goed zijn”. In haar praktijk vindt ze het belangrijk om mensen te vertellen hoe goede voeding eruit kan zien. “Dan pas heb je een keuze om het wel of niet te doen”, aldus Aardje.

Opmerking vooraf: voor het ontbijt neemt ze altijd een groot glas water met ½ uitgeperste citroen en vitamine C poeder. Tussendoor drinkt ze rooibos-, groene- of Chinese thee of water.

Dag 1

Ontbijt Smoothie: ¼ blikje kokosmelk, 1 peer, handje aardbeien in de blender. Deze in een schaaltje met stukjes aardbeien,  bosbessen, walnoten en wat gemalen lijnzaad.
Tussendoor 2 koppen koffie met een rozijnenbroodje besmeerd met roomboter ( was nog over was van het weekend).
Lunch 1 zacht gekookt ei
Tussendoor -
Diner gado-gado (witte kool, sperziebonen, bloemkool, taugé, hardgekookt ei) met Indische gehaktballetjes en amandelsaus (uit: Oergondisch genieten).

Opmerking: Door de week eet ik meestal geen brood. In het weekend trakteer ik mezelf op een broodje. Deze dag was ik druk en had geen trek in de middagmaaltijd.

Wat eet de professional menu Aardje 7

Dag 2

Ontbijt Smoothie: kokosmelk, aardbeien, peer, banaan met stukjes aardbei, peer en banaan, walnoten en lijnzaad.
Tussendoor -
Lunch sperziebonensalade ( tonijn, tomaat, komkommer, kappertjes, zonnebloempitten, pompoenpitten, dressing).
Tussendoor thee met een verse dadel.
Diner Gegratineerde flespompoen met indische gehaktballetjes en amandelsaus (over van gisteren).

Opmerking: Pompoen met indische gehaktballetjes was geen goede combinatie.

Wat eet de professional menu Aardje

 

Dag 3

Ontbijt Smoothie: 2 peren, kokosmelk in de blender, stukjes nectarine en  aardbeien met walnoten en 7 gemalen cacaobonen.
Tussendoor -
Lunch 1,5 gehaktballetje van gisteren, 1 avocado met een beetje olijfolie, zeezout en peper.
Tussendoor plakje notenbrood ( gemaakt van amandelmeel, hazelnotenmeel, kokosrasp, eieren, hele noten, gedroogd fruit).
Diner Carpaccio van procureur, eendeborstfilet met rauwkost ( komkommer, tomaat e.d.) Stukje pure chocolade.
 

Opmerking: ’s avonds uit eten. Gevraagd om geen pasta bij de eendeborstfilet te serveren.

Dag 4

Ontbijt Smoothie: appel, banaan en  kokosmelk met kleingesneden nectarine en walnoten en gemalen sesamzaad.
Tussendoor 2 kop koffie met ¾  plakje notenbrood.
Lunch ½ flespompoen (nog over van dag 2).
Tussendoor -
Diner rauwe wortelen met dipsaus, gegratineerde mosselen met zeekraalsalade. Espresso met pure chocolade 85% cacao.
 

Opmerking: gezellig thuis mosselen gegeten.

Wat eet de professional menu Aardje 6

Dag 5

Ontbijt Smoothie: diepgevroren bosvruchten, appel, banaan met stukjes nectarine en walnoten.
Tussendoor 1 kop koffie met ¼ stukje notenbrood (over van dag 4).
Lunch Haring-bietensalade met ½ avocado. 1 kop koffie met een verse dadel.
Tussendoor -
Diner 3 gangenmenu buiten de deur. Kalfsezel met verse tonijn, witvis met groente, reebok op 3 manieren bereid.
 

Opmerking: bij het restaurant gevraagd zonder granen en aardappelen te serveren.

Dag 6

Ontbijt koffie met notenbrood. Smoothie van kokosmelk, ananas en banaan met bosbessen en aardbeien.
Tussendoor koffie met notenbrood, en ½ wit broodje met biefstukworst.
Lunch Middag in een restaurant: Cesarsalade met zoute visjes en Parmezaanse kaas.
Tussendoor -
Diner Groente omelet (gevuld met witte kool, champignons, paprika, ui en kruiden) ½ biefstuk met pepersaus.
 

Opmerking: Vandaag onze zoon verhuisd, met een late lunch. ½  Wit broodje met biefstukworst, had ik even zin in. Bij de koffie wil ik altijd iets eten, anders vind ik de koffie niet lekker.

Dag 7

Ontbijt 4 pannenkoekjes (boekweit, kokosmelk, ei, zonnebloempitten en sesamzaad) belegd met amandelpasta met verse dadel-kastanjehoning met walnoten-biefstukworst en zacht gekookt ei. Erbij aardbeien en koffie.
Tussendoor Chinese thee met pure chocolade 85% cacao.
Lunch Bietensalade (over van vrijdag).
Tussendoor -
Diner ½ meloen, boekweitcracker met american filet, Gegrilde courgette met gerookte zalm, zongedroogde tomaat en kappertjes. Sushi.
 

Opmerking: mijn zoon had sushi meegebracht.

Wat eet de professional menu Aardje 4

 

Wat eet de professional menu Aardje 5

 

Aanvullingen

1000 Mg vitamine C poeder
1 dessert lepel omega 3 visolie
1 dessert lepel levertraan
4 druppels vitamine D  (in de donkere maanden)
1 multivitamine

Aardje over dit voedingsschema

“Het was een wat ongewone week, daar ik nog vakantie had. Toen Leonie mij vroeg of ik een week een dagboek wilde bijhouden, dacht ik : “ik begin er maar direct mee, we zien wel”. Ik heb ongewoon veel buiten de deur gegeten en we hebben een keer sushi bij een restaurant opgehaald.Voor het gemak heb ik een paar keer voor 2 dagen eten klaargemaakt. Ik heb ook veel vis gegeten, normaal eet ik minder vis. Zondag had ik zin in een lekker ontbijt met pannenkoekjes en koffie. Hier heb ik ook van genoten. Omdat het vakantie was voor mij heb ik regelmatig een glas rosé, witte of rode wijn gedronken.”

Wat zegt Aardje over haar eigen voedingsschema?

“Vier jaar geleden ben ik begonnen met de opleiding Orthomoleculaire geneeswijzen; voeding als medicijn. De aangewezen voeding hierbij  is Oervoeding of Paleovoeding; geen granen, geen melkproducten, geen peulvruchten, geen aardappelen, maar wel veel groente, fruit , vis, schaal- en schelpdieren,  gevogelte, een beetje rundvlees, eieren, noten en zaden. Sinds die tijd ben ik begonnen met de Oervoeding of Paleovoeding. Ik probeer zoveel mogelijk groente en fruit te eten omdat deze producten ontzurend werken in het lichaam, veel vitamines en mineralen bevatten in een vorm die goed opgenomen kan worden en de vezels van groente en fruit zijn voeding  voor de goede darmbacteriën.  Dit komt voor mij neer op een smoothie van fruit in de ochtend en ’s middags en ’s avonds groente bij de maaltijd. Kaas gebruik ik om een groentegerecht lekker te maken, maar nooit in grote hoeveelheden. Tussendoor eet ik  een plak notenbrood, gedroogd fruit, pure chocolade 85% cacao. Brood vind ik nog steeds lekker, daarom trakteer ik mezelf in het weekend op een broodje bij het ontbijt. En af en toe eet ik om dezelfde reden pasta of rijst of iets anders wat niet in de Oervoeding past. De motivatie om zo te eten is dat ik veel meer energie heb gekregen en mij hierbij heel fit voel. Ik heb  geen opgeblazen gevoel meer in mijn buik en ik kan veel beter naar het toilet. Ik zit in de overgang, maar heb helemaal geen overgangsklachten.”