In mijn rubriek ‘Wat eet de professional?’ krijg je een kijkje in het voedingspatroon van Paleo professionals.

Wat eet Yvonne van Vugt?

Yvonne van Vugt, getrouwd en moeder van een dochter, studeerde in 2004 af als mondhygiënist. Na een aantal jaren werken, merkte ze dat mondgezondheid en algehele gezondheid heel dicht bij elkaar liggen en dat haar interesse daarin steeds groter werd. Ze verdiepte zich er verder in en volgde in 2009 zelfs een opleiding tot vitaliteitstherapeut. Ze leerde dat zowel voeding, beweging als emotionele gezondheid in balans moeten zijn voor een algehele gezondheid.  Inmiddels combineert ze haar werk als mondhygiënist met haar werk als vitaliteitstherapeut en begeleidt ze in haar praktijk Yvital mensen die hun leefstijl willen veranderen. Met haar ruime kennis over gezondheid kan ze in je mond, aan de hand van je tandvlees, al zien of er (en welke) mogelijke andere gezondheidsproblemen spelen. Yvonne gaat met je aan de slag met een op maat gemaakte leefstijlverandering op basis van ViVo en de Oerslank methode in combinatie met stress- en emotiereguliering. Hiermee helpt Yvonne je weer fitter en gelukkig(er) te worden.

Het eetschema van Yvonne hieronder is een ‘zomerschema’, Yvonne had mij een aantal maanden geleden al al voedingsschema doorgegeven, maar door alle drukte was ik er niet aan toegekomen het te verwerken. Sorry Yvonne dat je zo lang hebt moeten wachten, bedankt voor je geduld!

Dag 1

Ontbijt fruitsalade met banaan peer en kiwi en walnoten, water
Tussendoor appel en koffie
Lunch salade van witlof wortel nectarine gehakt  en zaden en pitten met dressing en thee
Tussendoor thee kokoskoekje
Diner kalkoenfilet broccoli ui en champignons
Late snack appel en gemengde noten

Dag 2

Ontbijt kastanje pannenkoek met serranoham banaan en walnoten, water en een  kiwi
Tussendoor koffie
Lunch soep courgette bloemkool en biefstuk
Tussendoor thee
Diner varkenshaas ei spinazie en paprikasalade
Late snack

Dag 3

Ontbijt fruitsalade met walnoten, water
Tussendoor nectarine
Lunch salade van spitskool wortel ei en gerookte zalm zaden en pitten, thee
Tussendoor gedroogde abrikozen, water
Diner roerbakgroenten met tartaar, water
Late snack appel met gemengde noten, water

Dag 4

Ontbijt Fruitsalade met walnoten en kalkoenfilet
Tussendoor stukje chocola met nootjes en een appel, koffie
Lunch soep van courgette en bloemkool,  ibericoham, thee
Tussendoor
Diner vis salade, rode wijn, water
Late snack

Dag 5

Ontbijt gekookt ei noten komkommer banaan
Tussendoor appel
Lunch sla wortel komkommer kiwi tonijn thee
Tussendoor
Diner bbq: kipsate zalm omwikkeld met serranoham en een rundvleeslapje, salade met avocado en komkommer, witte wijn
Late snack

Dag 6

Ontbijt 2 gekookte eieren komkommer appel kiwi walnoten
Tussendoor
Lunch ceasar salade met kip bacon ansjovis en parmezaanse kaas thee
Tussendoor banaan serrano ham
Diner vooraf: salade met gerookte zalm, paling en garnalen
hoofdgerecht: biefstuk ui en champignons met bloemkool en broccoli rode wijn, koffie na
Late snack

Dag 7

Ontbijt banaan en water
Tussendoor
Lunch frittata van ei ham prei champignons tijm komkommer appel en thee
Tussendoor witte wijn
Diner kabeljauw met rauwe ham ui champignons sla rode wijn
Late snack appel aardbeien en druiven met gemengde noten en koffie

 

Aanvullingen

In de zomermaanden gebruik Yvonne geen supplementen, in de ‘donkere maanden, vanaf september/oktober, vult ze haar voeding aan met vitamine D.

Wat zegt Yvonne over haar eigen voedingsschema?

“Ik drink voornamelijk water en rooibosthee. In het weekend drink ik graag een wit of rood wijntje. Mijn voedingspatroon is al weer een aantal jaren gebaseerd op het paleoprincipe. Dit betekent veel verse producten, zoals groenten en fruit, vlees, vis. En eieren, noten en zaden. Op deze manier eten heeft voor mij een aantal gezondheidsvoordelen opgeleverd. Als twintiger was ik vaak erg moe en ik had darmproblemen. Het aanpassen van mijn voedingspatroon leverde meer energie op en geen darmproblemen meer! Ook voelde ik me opgewekt en blij. Daarnaast hield ik overdag vocht vast, wat resulteerde in vermoeide benen. Dit verdween na het aanpassen van mijn eetgewoonten.

Op deze manier eten is voor mij een leefstijl geworden.”