Leo goes Paleo Wat eet de professional Janet Noome

Wat eet de professional #4

In mijn rubriek ‘Wat eet de professional?’ krijg je een kijkje in het voedingspatroon van paleo professionals.

 Wat eet Janet Noome?

Janet Noome is mijn favoriete diëtist, ondanks dat ik zelf geen gebruik (heb) (ge)maak(t) van haar diensten durf ik dat met volle overtuiging te zeggen. Janet was een van de eerste paleo peeps die ik volgde op twitter en ik ben onder de indruk. Ze is integer en oprecht, gaat niet mee in een hype, durft voor haar eigen mening uit te komen en is vooral ook een heel lief mens. Ze is getrouwd en heeft twee volwassen zonen. Na jarenlang last te hebben gehad van darmproblemen heeft Janet na veel zoeken uiteindelijk haar eigen voedingspatroon ontwikkeld waarbij ze klachtenvrij blijft. Dat voedingspatroon is grotendeels paleo. Janet is dus voorstander van paleo, maar kijkt verder en kiest haar eigen weg naar het ‘gezondste’ eetpatroon. Proefondervindelijk is zij uitgekomen op een wijze van eten die grotendeels overeen komt met de paleo manier van eten, nadat ze dat ging combineren met een koolhydraatbeperking merkte ze dat haar klachten helemaal verdwenen. Daarbij heeft ze zich steeds meer verdiept in deze manier van eten en draag het inmiddels al jaren uit in haar diëtistenpraktijk, mede dankzij de kennis van Melchior Meijer waarvoor ze hem zeer dankbaar is. Janet heeft haar praktijk trouwens (zie hier) in Emmen. Ben jij ook zo benieuwd naar wat zij eet?

Dag 1

Ontbijt 1 groot glas Groente smoothie gemaakt met mijn super vitalmax apparaat
Tussendoor
Lunch Omelet van 2 eieren,  met bacon , olijfjes
Tussendoor Handje gemengde noten
Avondeten Slavink (scharrel) met broccoli (beetje geraspte kaas), champignons, lente-uitjes
  Opmerking bij ontbijt: “Ik zoek lukraak groentes bij elkaar en pers het. Nog nooit een miskleun ertussen gehad. Deze was van spinazie, komkommer (voor het extra vocht), bleekselderij, bosje peterselie, bosje basilicum, stukje verse gember en 1 Granny Smith.”

Leo goes Paleo wat eet Janet Noome 6

Dag 2

Ontbijt 150 g naturel kwark (mager of volle) met 1 eetlepel lijnzaad en ½ appel
Tussendoor
Lunch Kop broccolisoep (zelfgemaakt) en een gekookt ei
Tussendoor
Avondeten Oergondische boeuf uit ‘Oergondisch genieten’ pg 186 met gebakken
  bloemkoolrijst

Dag 3

Ontbijt Sinaasappel en handje noten
Tussendoor  –
Lunch Maaltijdsalade: van veldsla, zalm, avocado en blauwe bessen
Tussendoor  –
Avondeten 2 gebakken scholletjes met prei uit de oven en gestoofde aubergine,
  schaaltje Turkse yoghurt na

Leo goes Paleo wat eet Janet Noome 4

Dag 4

Ontbijt 150 g naturel kwark (mager of volle) met 1 eetlepel lijnzaad en ½ appel
Tussendoor
Lunch Gebakken ei van 2 eieren met bacon op sla
Tussendoor
Avondeten Eendenborstfilet met sperziebonen en verse spinazie met stukjes tomaat
 

Leo goes Paleo wat eet Janet Noome 5

Dag 5

Ontbijt 150 g volle kwark met hand blauwe bessen
Tussendoor
Lunch Maaltijdsalade van grote garnalen, en ½ avocado
Tussendoor
Avondeten Spaghetti van courgette, tomaat, spinazie en gehakt
 

Leo goes Paleo wat eet Janet Noome 2

Dag 6

Ontbijt Scrambled eggs met zalm
Tussendoor
Lunch Maaltijdsalade met spekjes, 2 gekookte eieren en plakken sinaasappel
Tussendoor
Avondeten Witlofrolletjes in dikke plakken ham gerold (uit de oven) met wortelpuree
 

Dag 7

Ontbijt Schaaltje (150 g) cottage cheese
Tussendoor
Lunch Gekleurde salade met abrikoos, tomaatjes, restje gare wortel,
  erbij: gemengde noten
Avondeten Asperges, tomaatjes, gehaktballetjes, sla met ei
 

Leo goes Paleo Wat eet Janet Noome

Supplementen:

  • ·         Vitamine D 900
  • ·         Visolie GLA&EPA
  • ·         Multivitamine 50+
  • ·         Q10/ vit E extra sterk
  • ·         Glucosamine

Wat zegt Janet over haar eigen voedingsschema? 

“Ik eet 80% paleo en koolhydraatarm, tarwevrij, suikervrij, geen brood, aardappelen, pasta of rijst.  Ik ben gewend om bij twee maaltijden groente te eten. Wel meestal 1 dagelijkse zuivelconsumptie bij het ontbijt. Dat legt een lekkere bodem in de maag waar je uren op kunt werken. Dat is dan altijd naturel kwark of volle Turkse yoghurt. Of een kaas, zowel harde (geitenkaas) als zachte (Franse) , oude als hele verse (cottage cheese). Ik vind kwark of kaas te lekker om te laten staan.  Ik bak in kokosolie (al jaren) Ik vind het lekker en een prettig product om te gebruiken. Ik ben dol op koken en op uit eten gaan.

Verder drink ik water, (chinese) thee, koffie en espresso (zowel caf als decaf), glas rode of witte wijn.

Tussendoor eet ik eigenlijk nooit iets. Gewoon geen behoefte aan. De porties zijn redelijk groot (vind ik). Soms noten (allerlei) of gekookt eitje of stuk kaas of donkere chocola… En bij feestjes, visites, verjaardagen eet ik heus wel eens gebak. Ik maak afweging wat ik wel eet en wanneer op het moment zelf. Ik ga voor kwaliteit en lekker.

 

 

19 gedachten over “Wat eet de professional #4”

  1. Ik vind het heel erg leuk om te lezen wat de professional eet. Wel valt mij op dat er zo weinig wordt gegeten. Zelf heb ik minimaal 300 gram vlees of vis per dag nodig om geen honger te hebben en red ik het op een groene smoothie bijvoorbeeld maar een uurtje. Mijn lijf vindt het super dat Paleo maar mijn budget niet zo erg. Ik doe het nu een half jaar. Zou het zo kunnen zijn dat ik kalm aan ook met minder ga toekunnen? Misschien is het niet de bedoeling maar kan Janet daarover wellicht iets zeggen? Groetjes en dank voor het delen van alles op je site, heel tof! Chantal

  2. Hoi Chantal, Zo lijkt het misschien op het eerste gezicht maar de porties die ik eet zijn groter dan je denkt: de hoeveelheden die ik bereid voor 2 personen zouden ook door 3 personen gegeten kunnen worden ;-).
    Omdat ik redelijk koolhydraatarm eet is de behoefte om tussendoortjes te eten niet aanwezig of nauwelijks aanwezig. Dat scheelt echt. Ik kan zelfs als het zo uitkomt er zonder problemen een maaltijd tussenuit halen. Dan wordt de samenstelling van de 2 resterende maaltijden wel anders: vooral meer vet, meer eiwit en veel, heel veel groente! Eén groentesmoothie volstaat dan zeker niet. Probeer de suikers te verminderen dan zul je merken dat het hongergevoel gedempt wordt. Vervang de Snelle Jelle’s dus niet door Paleo Jelle’s om eens wat te noemen. Bouw de tussendoortjes af.
    Wat je budget aangaat: speur naar aanbiedingen en eet van het seizoen. Overvloed maakt producten goedkoper. Laat groenten je basis zijn en vul het aan met eieren, vis (ook uit blik: niet duur), vlees en vleeswaren. Paleo eten hoeft niet duur te zijn maar je moet er vaak wel wat meer moeite voor doen.
    Succes!

    1. @Janet,

      Hoi Janet,

      Heel erg bedankt voor je reactie! Ik ben nu een half jaar paleo aan het eten en eet dus geen suikers of granen meer en heb inderdaad gemerkt dat ik nagenoeg geen hongergevoel meer heb tussen maaltijden door (ik moest voorheen echt om de 2 uur eten anders viel ik van mijn graat). In het begin at ik nog wel “paleo” vriendelijke koeken tussendoor (die ik dan maakte van amandelmeel) maar ook daaraan heb ik geen behoefte meer. Dus misschien is het allemaal een kwestie van wennen hoor.

      Maar 300 gram proteïne per dag, is gewoon een stuk duurder dan 8 bruine boterhammen en een flink bord pasta ;-). Anderzijds mag je gezond en goed voelen ook wat kosten niet?

      Nogmaals, dank voor je reactie en ook Leonie dank voor het mogelijk maken daarvan.

      Groeten,

      Chantal

  3. Wat leuk om zo’n weekmenu te lezen!
    Lijkt erg op wat ik de laatste tijd aan het doen ben. Ook ivm. maag/darmproblematiek. Alleen eet ik ook geen vlees en vis en kip. Ik pak daarvoor vegetarische gevallen maar eigenlijk staan die me regelmatig tegen omdat het toch flinke bewerkingen zijn. Ik zou zo graag van die bewerkte producten af willen. De basis is groente zeg je… dat merk ik ook steeds meer. Ik eet ook wel zuivel omdat ik anders niet aan mijn eiwitten kom (moet er extra nemen ivm een maagdarmoperatie)
    Erg inspirerend om dit eens te lezen. Bedankt beiden voor het zicht hierop!

  4. Janet is mijn diëtist. Zij heeft voor mij een voedingsplan op maat gemaakt, gebaseerd op puur, onbewerkt eten, koolhydraatarm en ‘soft’ paleo. Ik ben inmiddels bijna 12 kilo afgevallen (nog ruim 4 te gaan) en ik voel me beter dan ik me in 20 jaar heb gevoeld. Een zeer deskundige vakvrouw met pionierskwaliteiten!

  5. Hi Janet,

    allereerst hartstikke leuke foto. Leuk dat jij ook, net als ik proefondervindelijk hebt uitgevonden wat bij jouw werkt en wat niet: combinatie van Paleo (wat je eet en wat niet) en Grip op Koolhydraten (wanneer je die eet en hoeveel). Ook leuk te zien dat je nog zuivel in je menu hebt. De enige zuivel die ik mezelf nog toesta is kwark en cottage cheese (eiwitten en vet), mascarpone, slagroom, roomboter en soms feta. Ook een grote fan van kokosolie. Ook de 80-20 regel toegepast, alleen smokkel ik af en toe met een aardappeltje, maar dan wel in het koolhydratenuurtje. Dat moet ik ook wel denk ik met 5 x in de week intensief sporten.
    Supplementen behalve Vit D in de winter (ook dit voorjaar) verder geen supplementen. Glucusamine heb ik wel eens over nagedacht, maar nog niet echt gebruikt.

  6. Hallo,

    En hoeveel/hoeweinig calorien zijn het gemiddeld per dag. Ik kan het zelf ook uitrekenen…. maar het lijkt me minimaal. ANgst om te eten ???? Misschien omdat eerder problemen had met eten.. van alles minder bent gaan eten en er nu op ingesteld bent.. Dat was ik zelf ook. Maar toch tegen de gewoonte meer gaan eten kan alles opvijzelen.

    1. Hi Bert, het valt mij op dat meer mensen bij het zien van de voedingsschema’s van de professionals denken dat ze van ‘een slablaadje’ leven. Ik heb nog eens gekeken naar het schema van Janet en kan daar niet echt die conclusie uit trekken. Het zijn best flinke porties en bij de gerechten wordt natuurlijk ook voldoende vet gebruikt om in de bakken/bij salades als dressing, dat staat er natuurlijk niet expliciet vermeld. Ik ben wel nieuwsgierig geworden naar jouw voedingspatroon, eet jij ook paleo? Waarin wijkt het af van het schema van Janet?

  7. Hallo Janet.

    Via twitter heb je al eens kort geantwoord op mijn vraag: wat neem ik mee in de rugzak als je lange wandelingen maakt in de bergen. Misschien kun je er hier wat uitgebreider op in gaan. Erg leuk om zo’n dagmenu van je te lezen. Ik eet ongeveer als jij: paleo/koolhydraat beperkt en af en toe ook een stuk taart (liefst zelfgemaakt, dan weet je wat er in zit). Alvast bedankt!

  8. Ik kan het ook niet goed inschatten en ik heb de opsommingen van de vorige in de serie niet gezien. Vet blijft ook in de pan. als dikke film….. Maar gezien het specialisten zijn….. Verwacht ik minimaal een strict gemeten opgave van calorien van elke maatijd. Zeker als veel mensen paleo gaan eten om af te vallen omdat hun verteld is dat insuline dik maakt en koolhydraten de insuline verhoogd… dus, 1,2 3… Iedereen weet dat een dieet vooral voor de meeste mensen calorien tellen is,… als ze gewoon met de pen werken en met de mond, het eerste is wat ze moeten doen !!! Zeker als ze geen paleo eten… want koekjes brood en bier, wijn (zoet) eten zo makkelijk weg en zitten in rituelen als koffiedrinken en theedrinken verwerkt… !! Zoals Tatjana altijd zei dat haar geheim was : Niet eten tussen het snoepen door…!!!!

    Nee ik eet geen paleo. Ik heb wel net als jou en zovelen een focus gehad wat te eten toen ik 4 jaar gelden op mezelf ben gaan wonen… weg van moeders pot. De zoektocht heeft geleid tot 100000000 professionals (zoals jij ze noemt) met professor of dokter-titels… Allemaal overtuigt van hun boodschap uitdragend maar het schiet alle kanten op alsof er in het wetenschappelijk onderzoek een explosie is afgegaan en alles in alle richtingen is uitgevlogen. Mijn conclusie is dus dat alles goed en slecht is. Het onderzoek heeft tot niets geleid. Geen definitieve resultaten. Ieder zijn gelijk. Je vindt wat je wil/kan geloven. Dus je kan gewoon alles eten maar nergens op focussen. Als je nergens teveel van eet is het goed. Alles kan wat mij betreft. ik ben echt een aanhanger van 180degreehealth.com van Matt Stone. niet omdat ik denk dat hij gelijk heeft. Absoluut niet. hij switched als een windvaan.. Maar hij heef de beste houding om in je leven te hebben. Daar kan ik het beste mee leven. Er zijn geen restricties voor iemand die geen bijzonder afwijkingen heeft…
    Brood, boter, kaas, melk, eieren, aardappels, alle groenten, alleen bij warm weer lekker frisse cola, jus d’orange, alle soorten fruit, appeltaartje bij de koffie vanavond met slagroom. Niks is verboden. Matt Stone noemt het “The high everything diet” … Niet dat je van alles veel moet eten maar,.. geen restricties voor iets. Dat is een gezonde houding. Zonder verboden. Dat is een mooie overtuiging. Maar ik houd wel automatisch contact met de paleo-site van Melchior Meijers zodat ik geinformeerd blijf. Zo kwam ik ook op deze thread..

  9. ik zou zo graag van de tarwe af willen en helemaal paleo gaan. Mijn probleem zit in het feit dat ik vegetariër ben. Hoe moet dat nu? Sojaproducten worden ook ontraden.
    Kun je mij helpen met voorbeeld diëten?

    1. Beste Fransje, je schrijft dat je momenteel vegetarisch eet, wil je dat ook zo houden? Ik kan je wel een voorbeeld schema geven, maar daarvoor graag eerst een antwoord op bovenstaande vraag :-).

  10. Hallo Janet,

    Ik heb geen probleem met tarwe te laten staan, maar vandaag weer begonnen met Paleo en ondertussen al 17 keer naar de wc geweest, Ik heb al 32 jaar Crohn + twee operaties achter de rug. Heb normaal geen diaree meer, maar als ik Paleo doe…!
    Hoe los ik dat op?

    Sonja

  11. Beste Sonja, Dat is heel vervelend voor je! Diarree kan zoveel verschillende oorzaken hebben. Je informatie is echter te summier om daar iets zinnigs over te kunnen zeggen. Dan zou ik je voeding helemaal met je moeten doorspreken en dat past niet in het kader van dit blog.

  12. Ik ben nu twee maanden paleo icm koolhydraatarm aan het eten. Ik heb diabetes type1, en sinds ik op het dieet van het ziekenhuis sta was ik 20 kilo aangekomen. Nu dus al de granen geschrapt en koolhydraatarm eten, heeel veel groente en voldoende eiwitten en al 10 kilo afgevallen. Dus ik ben ‘om’.

    Nu is mijn vraag hoe ik dit in het gezin kan combineren?
    Mijn man is heel anders van bouw. Twee meter, erg slank en de hele dag honger. Ook dat lijkt me niet goed. Zeker nu ik vaak lees dat honger komt van koolhydraten eten en je eigen
    Ijk minder honger krijgt door meer eiwitten. Zou hij dan ook meer eiwitten moeten eten? Of wel meer koolhydraatrijk? Banaan, gedroogde vruchten dat soort dingen.

    1. Hi Sunny, wat fijn dat je je zo goed voelt bij paleo en dat het voor je werkt. Voor wat betreft het combineren binnen je gezin cq voeding voor je man is er niet zomaar een antwoord te geven. Het komt vaak voor dat je van het eten van veel (snelle) koolhydraten ook meer honger krijgt, maar dat geldt zeker niet voor iedereen. Elk lichaam is en werkt anders. Als jouw man paleo zou willen eten en verder gezond is, kan hij het in eerste instantie voor zichzelf uitproberen door, naast groente en fruit, wat meer eiwitten en vooral ook goede vetten (avocado’s, noten, omega-3 eieren, extra vergine olijfolie, vette vis, evt. grasboter of ghee, kokosolie) toe te voegen. Ga niet teveel in de weer met gedroogd fruit, dat zijn teveel suikers in een keer wat weer bloedsuikerspiegelschommelingen kan veroorzaken en misschien ook weer voor meer trek zorgt. Mocht bovenstaande niet helpen, dan kun je voor een meer specifiek advies het beste een paleo diëtist (zoals Janet) of voedingsdeskundige consulteren.

  13. Hi, leuk om zo veel positieve reacties te lezen!
    Maar ik ben ook vegetarier en wil dit graag blijven.
    Leonie heb jij een voorbeeldschema voor vegetariers?
    alvast bedankt!

    1. Hi Artje, wordt aan gewerkt! Ik heb al wat verzoeken hieromtrent gehad, maar helaas nog niet de tijd het uit te werken. Het staat in de planning voor volgende week!

  14. Leuk om te zien dat er verschillende mensen met Paleo bezig zijn.
    Zelf doe ik het al ruim 1 jaar met soms een terugval van enkele weken.
    Maar ga er zeker verder mee, ik ben 84 jaar en ik voel me fit en goed met deze manier van eten.
    Ik heb wel moeite om steeds te varieren en zocht op weekmenu en kwam hier, dit geeft mij bruikbare tips.
    Bedankt

Laat een reactie achter bij marin Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *