In mijn rubriek ‘Wat eet de professional?’ krijg je een kijkje in het voedingspatroon van paleo professionals.

Wat eet Marinka Bil?

Marinka Bil is op haar eigen manier een paleo professional, ze verdient er niet haar geld mee, maar laat ons iedere keer opnieuw smullen met haar prachtige receptenblog Eet Paleo en geniet!. Ondanks dat ze pas 26 jaar is eet ze al wel 5 jaar paleo. Ze volgt momenteel een opleiding tot Orthomoleculair Therapeut, die ze begin volgend jaar hoopt af te ronden. Op haar zestiende heeft ze ME/CVS gekregen en is ze van heel sportief en actief naar extreem moe gegaan. Uiteindelijk is ze er met voeding bovenop gekomen; eerst glutenvrij en melkvrij, daarna ook zonder suiker en soja, en uiteindelijk helemaal paleo. Wil je meer weten over Marinka dan is het leuk om het interview met haar op de site van Yo Paleo te lezen (zie hier). Hieronder vind je haar voedingsschema.

Dag 1

Ontbijt Zalmfilet met gebakken ui en snijbiet
Tussendoor
Lunch Kabeljauw met courgette- en wortelpasta, met avocado-korianderdressing
Tussendoor
Diner Runderburger met bloemkoolcurry

Dag 2

Ontbijt Zalmfilet met gebakken ui en snijbiet, en wortel-bietenpuree
Tussendoor
Lunch Rundergehakballetjes in kokossaus met bloemkoolrijst met courgette en ui
Tussendoor Zelfgemaakte kokosboter en wat ananas
Diner Kabeljauw met wortel, bleekselderij, spinazie en mosterd

Dag 3

Ontbijt Restje lunch van dag 2 met wortel-bietenpuree
Tussendoor Zelfgemaakte kokosboter
Lunch Rundertartaar, 1/2 avocado, geroosterde broccoli en pompoen
Tussendoor
Diner Gebakken zalm met wortel, ui, broccolistam en mosterd

Dag 4

Ontbijt Rundertartaar, gebakken ui, geraspte pompoen en postelein
Tussendoor
Lunch Salade van regenboogpeen, zalm, peterselie, mosterd en olijfolie
Tussendoor
Diner Stoofvlees met een salade

Dag 5

Ontbijt Gebakken ui, geraspte pompoen en bietenblad + steel, met kokosrasp
Tussendoor
Lunch Gebakken postelein met perzik en ui, rundervink
Tussendoor Handje nootjes
Diner Zoete aardappel-andijviestamppot met ui, spekjes en kabeljauw
Dessert Citroen-avocadomousse

Dag 6

Brunch Kippendijfilet met perzik, koriander en spek, bietenblad + steel met ui en appel,
citroen-avocadomousse
Diner Zoete aardappel, ui, paksoi en stoofvlees
Dessert Kokos-aardbeienmousse

Dag 7

Ontbijt Kippendijfilet met perzik, koriander en spek, gebakken ui en postelein
Tussendoor
Lunch Kabeljauwfilet met regenboogpeen en andijvie
Tussendoor
Diner Runderburger met gewokte ui, wortel, courgette en Chinese kool
Dessert Avocado en kokosvlokken

Leo goes Paleo Marinka in Zwitserland

Wat zegt Marinka over haar eigen voedingsschema?

“Het aanpassen van mijn voeding is stap voor stap gegaan maar pas toen ik omschakelde naar paleo voeding ging ik nog harder vooruit. Tijdens mijn ziekte heb ik ook leren koken, dat was wel nodig met mijn nieuwe manier van eten. In de loop van de tijd ben ik daar steeds creatiever in geworden en haal ik er ook erg veel plezier uit!

Eind vorig jaar leerde ik dat voeding echter niet alles is; zolang je veel stress hebt zul je niet gezond zijn. Het heeft zo’n enorm effect op je lichaam! Al mijn klachten zijn terug gekomen en nu ruim een half jaar later ben ik er weer wat bovenop aan het komen. Voor mij is ‘paleo’ dus niet alleen een manier van eten geworden, maar ik probeer me ook steeds meer aan de manier van leven aan te passen en langdurige stress de deur uit te werken.”