/Start hier

Welkom op Leo goes Paleo

Welkom op mijn site. Ik ben Leonie Verheul en ik ben Leo goes Paleo in 2012 begonnen omdat ik meer energie wilde krijgen. Onze dochter wat toen net 1 jaar oud en ik vond de combinatie van een fulltime baan, het huishouden en gezinsleven en de opvoeding van onze dochter pittig! Ik zocht naar een nieuwe balans en meer energie om alles vol te kunnen blijven houden. Door mijn interesse in voeding en gezondheid ben ik met paleo in aanraking gekomen. Het leek mij erg interessant zelf het experiment aan te gaan om te zien of het bij mij past en of ik er werkelijk de gehoopte extra energie van zou krijgen. Ik heb het geweten, ik voelde me na een aantal weken zoveel beter nadat ik was overgestapt op paleo, het was voor mij wel duidelijk; geen weg terug ook al is het soms best lastig in een Westerse maatschappij om uitsluitend paleo te eten. Ik wil dan ook niet zeggen dat ik nu alleen nog maar paleo eet. Sommige producten die niet onder paleo vallen heb ik in de loop der tijd weer geherintroduceerd (naast mijn 80/20*) omdat ik denk dat het paleo van Loren Cordain te kort door de bocht is. Toch blijft mijn hart naar paleo uitgaan, maar ik combineer het met Weston Price inzichten.

Wat is paleo voor mij:

Geen granen, tarwe, spelt, pseudo granen als boekweit etc. Incidenteel eet ik rijst, maar dat valt binnen mijn 20%*
Geen zuivel, behalve (rauwmelkse) roomboter (bij voorkeur grasboter) en incidenteel wat kaas of room (op mijn site vind je gerechten met zuivel (m.u.v. boter) onder de primal recepten)
Geen geraffineerde voedingsmiddelen (zoals kristalsuiker, keukenzout, kant-en-klaarmaaltijden, voorverpakte koekjes, chips, sauzen, bouillonblokjes etc.)
Geen geraffineerde vetten, maar uitsluitend koudgeperste bij voorkeur biologische oliën en zoals al gemeld rauwmelkse (gras)boter. Hoofdzakelijk gebruik ik boter, extra vergine olijfolie en koudgeperste kokosolie. Incidenteel zul je in mijn recepten andere oliën tegenkomen, maar dat is uitsluitend voor de specifieke smaak en vallen dan onder mijn 20%*, ik gebruik dergelijke oliën hooguit een paar keer per jaar (ik blijf toch een foodie)
Geen zoete drankjes, incidenteel een glas versgeperst sap is prima, maar als je dorst hebt drink je water of ongezoete (kruiden)thee
Beperkt nachtschaden zoals tomaten, aubergines, aardappelen, paprika, chilipepers. Ik eet iets uit de nachtschadengroep gemiddeld 1 keer per week, sommige weken (in de zomer met tomaten) wat meer, maar ook weken niets
Wel veel groenten en fruit (bij voorkeur uit het seizoen, maar niet alleen uit Nederland)
Wel vis en schaaldieren, bij voorkeur wild gevangen
Wel grasgevoerd vlees (niet alleen spiervlees, maar ook orgaanvlees, huid, vet en botten), maar met mate
Wel (gras)eieren, bij voorkeur van kippen die buiten lopen of omega-3 eieren. Hoe donkerder (oranje) de dooier hoe beter
Wel peulvruchten, maar met mate (max. 1 a 2 keer per week, bij voorkeur linzen en minder bonen, maar altijd geweekt volgens de Weston Price richtlijnen)
Wel noten en af en toe zaden, bij voorkeur geweekt volgens de Weston Price richtlijnen
Wel Keltisch zeezout of Himalayazout, ongeraffineerd zout is essentieel voor ons lichaam
Wel honing, kokosbloesemsuiker of ahornsiroop, maar alleen bij uitzondering. Zeker niet dagelijks.

Ik wens je veel leesplezier op mijn site. Geniet van de recepten en artikelen en wanneer je vragen hebt mail me gerust of neem contact met me op via het contactformulier.

*Wat is 80/20

Het 80/20-principe houdt in dat je 80% eet volgens de richtlijnen van je voorkeursdieet (in mijn geval paleo) en 20% eet wat daarbuiten valt. Dit doe ik omdat ik soms nog wel trek heb in een stukje taart of roomijs en gelukkig geen gezondheidsklachten heb waarom ik dat zou moeten laten. Het is voor mij ook fijn en makkelijk om op verjaardagen en feestjes op deze manier ‘gewoon mee te kunnen doen’ zonder dat de gastheer of gastvrouw zich in allerlei bochten moet wringen om aan mijn ‘bijzondere eetgewoonten’ tegemoet te komen.

 

 

By | juli 16th, 2015|1 Comment