Misschien heb je er al eens over gehoord of gelezen, een Whole30. In dit artikel leg ik het principe van een Whole30 uit en waarom ik er regelmatig een doe.

Wat is een Whole30?

Een Whole30 is een herstart en milde detox in één. Wanneer je je (eet)gewoonten wilt veranderen, je lichaam een lichte reiniging wilt geven, een cold-turkey start met paleo wilt maken of van die hardnekkige suikerverslaving af wilt komen, een Whole30 kan het allemaal voor je doen. Niet altijd in 30 dagen, soms zijn er meer (tot zo’n 60) dagen voor nodig om van bepaalde gewoonten of verslavingen af te komen, maar 30 dagen is een heel goed begin.

Geen dieet

Een Whole30 is in ieder geval geen dieet, maar wel een 30 dagen programma waarin je strikt paleo eet, dus zonder zuivel, granen, peulvruchten, gefrituurde producten, alcohol, tabak en geraffineerde/overbewerkte voedingsmiddelen of zoetmiddelen in welke vorm dan ook. Het Whole30 programma is opgezet door Dallas & Melissa Hartwig, oprichters van Whole9.

Is het binnen de paleo grenzen acceptabel om zoete gerechten of desserts te eten, tijdens een Whole30 is dat absoluut niet de bedoeling. Het gaat erom dat je je eetgewoonten aanpast (omdat je dat zelf wilt natuurlijk) en dat je ontdekt wat (goede) voeding voor en met je kan doen. Eenvoudigweg je dessert met suiker en zuivel na je gebruikelijke maaltijd vervangen door een variant met paleo ingrediënten (bijvoorbeeld kokosmelk en honing) mag dan misschien een aanpassing van je voedingsmiddelen zijn, maar de gewoonte om je te vullen met zoetigheden wordt er niet mee doorbroken. Daarom is het tijdens een Whole30 (of Whole45 of Whole60) niet toegestaan zoetmiddelen te gebruiken. Uitsluitend versgeperst vruchtensap kan gebruikt worden in kleine hoeveelheden in gerechten (zoals in vleesmarinades).

Waarom ik graag een Whole30 doe

Ik doe regelmatig een Whole30 om mezelf een reset te geven en mijn lichaam rust te geven zodat het zichzelf kan herstellen, maar ook om – na een copieuze periode van niet-paleo feestjes etc. – weer even terug naar mijn gewenste eetgewoonten te gaan. Tijdens mijn eerste Whole30 heb ik ervaren wat het effect is van het voor enkele weken weglaten van bepaalde voedingsmiddelen. Ondanks dat binnen een Whole30 de nadruk ligt op (het weglaten van) voedingsmiddelen heeft een Whole30 zeer zeker ook psychologische effecten. Een Whole30 doen is dan ook niet gemakkelijk, ik kom mezelf iedere keer opnieuw tegen tijdens een Whole30, het is pittig, maar toch goed te doen tegelijk. Achteraf ben ik altijd blij het te hebben gedaan, mijn huid ziet er beter uit, ik voel me lekkerder, heb meer energie en val er vaak ook wel een paar kilootjes van af. Het is, zeker wanneer je het voor het eerst doet, ook een goede manier om erachter te komen welke voedingsmiddelen wel of niet bij je passen. In het laatste geval kom je daar vaak pas echt achter wanneer je die voedingsmiddelen – voorzichtig – weer herintroduceert nadat je ze minimaal 30 dagen niet hebt gegeten. Wat dat betreft denk ik dat het voor iedereen weleens goed zou zijn om eens een Whole30 te doen, al was het alleen maar om het effect van voeding op je lichaam en welbevinden te ervaren.

Meer informatie

Wil je meer weten over een Whole30? Bezoek dan vooral de uitgebreide site eens (www.whole30.com) of lees een van de boeken erover (zie hieronder).