OK, daar gaat ie dan. Dankzij de 10+ aanmeldingen ga ik mijn tweede Whole30 avontuur weer verslaan! Dank jullie wel reageerders, het voelt goed te weten dat ik dit blog in ieder geval niet alleen voor mijzelf schrijf!

Na de feestdagen was ik extra gemotiveerd om opnieuw met een Whole30 maand aan de slag te gaan, en dat terwijl ik mijn vorige Whole30 nog geneens heb afgemaakt en na die 23 dagen er echt schoon genoeg van had, ach ja┬ániets zo veranderlijk als een mens… Inmiddels heb ik er alweer een paar dagen opzitten. Zoals vorige keer begonnen de eerste dagen weer vrij gemakkelijk, het zal de motivatie zijn. Op dag twee kreeg ik ’s avonds hoofdpijn, ik had overdag ook al behoorlijk last van droge ogen, waarschijnlijk moet mijn lichaam weer even wennen aan minder koolhydraten. De volgende ochtend was de hoofdpijn nog niet gezakt en zat mijn neus helemaal dicht, brak, brak, brak voelde ik me. Maar na een frisse douche werd het gelukkig iets beter. Ik ben wel van plan het iets anders te doen dan vorige keer, inmiddels heb ik geleerd dat low carb heel goed werkt voor mijn lijf, ik wil me deze 30 dagen dan ook wat meer daarop richten. At ik vorige keer waar ik zin in had zolang het maar binnen de Whole30 pastte, dit keer wil ik dagelijks rond de 100 gr koolhydraten blijven hangen. Ondanks dat enkele van mijn goede dagen tijdens de eerste Whole30 in koolhydraatgehalte niet ver boven de 50 gram uitkwamen, na wat research op internet denk ik dat ik (zeker als vrouw) toch beter rond de 100 kan blijven zitten of in ieder geval niet boven de 150. Binnenkort meer hierover in een post.

Mijn eerste paar dagen Whole30

Dag 1

Supergemotiveerd ga ik opnieuw de uitdaging aan met mijn buik (letterlijk en figuurlijk) vol van al het lekkers dat ik gegeten heb tijdens de feestdagen. Easy peasy, no problemo! Sorry, ik heb niets te melden over deze dag :-).

Vandaag heb ik 1.649 kcal binnengekregen waarvan 102,8 gr vet (54%)/113,3gr khd (26%)/ 81,5gr eiwitten (20%).

Wat heb ik gegeten?

Ontbijt
as usual; mixed raw nuts never bore me ­čÖé (sorry Heleen :-p)

Lunch
roerei met ham en een halve peer

Diner
Kip piri piri uit de oven met haricots verts, gebakken banaan en zoete aardappel

Snack
stukje gedroogde mango

Dag 2

Niets aan de hand weer, lekker! Helaas, te vroeg gejuicht, ’s middags krijg ik enorm last van droge ogen en ’s avonds komt daar nog een fijne hoofdpijn bij. Yep afkickverschijnselen, mijn lichaam is duidelijk nog niet in de Whole30 modus! Vroeg naar bed want ik ben kapot.

Vandaag heb ik 1.645 kcal binnengekregen waarvan 112,5 gr vet (59%)/80,1gr khd (19%)/ 92,5gr eiwitten (23%).

Wat heb ik gegeten?

Ontbijt
mixed raw nuts, een grammetje of 60

Lunch
de hierboven geslachte kip piri piri met condiments

Diner
Marokkaanse gehaktballetjes met baba ghanoush en een salade van rucola, sinaasappel en avocado met wat walnootolie

Snack
niet een

Dag 3

Vanochtend sta ik op met dezelfde hoofdpijn als gisteravond, mijn neus zit dicht en ik voel me brak alsof ik de dag ervoor enorm gezopen heb. Snel onder de douche en gelukkig wordt het dan iets beter. Na een flinke kop thee ’s morgens op werk trekt de hoofdpijn langzaam weg. De rest van de dag voel ik me wel nog wat futloos, maar goed oppeens weer een stuk minder koolhydraten is natuurlijk wel ff omschakelen voor je lijf.

Vandaag heb ik 1,662 kcal binnengekregen waarvan 114,5 gr vet (59%)/76,8gr khd (18%)/ 98,9gr eiwitten (24%).

Wat heb ik gegeten?

Ontbijt
mixed raw nuts, weer zo’n 60 gram

Lunch
De gehaktballen en baba gahnoush van gisteravond. Daarnaast een salade van rucola en sinaasappel.

Diner
Hunza curry

Snack
’s middags nog zo’n 30 gram noten
’s avonds een gekookt ei

PS: ik weet niet of jullie zitten te wachten op kcal en de verhoudingen khd/vet/en eiwitten? Ik heb ze er nu nog niet bijgezet, maar als daar vraag naar is doe ik dat alsnog met liefde.