Whole30-dag-6

Whole30 najaar 2013; dag 6 t/m 14

Na een goede aftrap met mijn Whole30 werd het oppeens heel stil op het blog. Wat zou er zijn gebeurd? Is ze gestopt? Ja en nee.

Het schrijven is duidelijk gestopt. Zoals al in de eerste post over de Whole30 geschreven kon ik niet garanderen dat ik dagelijks of regelmatig verslag kon doen van deze ronde. Het is me dan ook de afgelopen week (anderhalve week inmiddels) niet gelukt helaas. Ook het foto’s maken is erbij ingeschoten (vaak ben ik het gewoon vergeten) en zelfs het eten was niet om over naar huis te schrijven, laat staan naar jullie ;-). Hieronder een beknopt verslag van de afgelopen dagen tot aan gisteren.

Vanaf dag 6 van mijn Whole30 kreeg ik het erg druk, bestellingen stroomden binnen in de shop en ook nieuwe voorraad die op het web geplaatst moest worden. De shop run ik naast mijn baan als fiscalist en dan ben ik ook nog even aan het afstuderen en moest ik een gastpost opleveren deze week. Ja ik ben een beetje gestoord, noem het maar gedreven. Mijn blog moet het dan ontgelden, dat is ontspanning voor mij, net als koken en recepten uitproberen/bedenken en ontspanning komt op de laatste plaats (zou eigenlijk niet moeten, weet ik). Ik ben weer in mijn oude gewoonte van nootjes en fruit als ontbijt gedoken, dat is tegenwoordig mijn ”overlevingstechniek” en dat werkt dus duidelijk erg goed (natuurlijk veel beter dan bij mijn werk om de hoek een van de diverse broodjeszaken of nog erger in te duiken). Maar er waren ook genoeg dagen tussen (ongeveer de helft) waarbij ik aan IF heb gedaan en pas tijdens de lunch aan mijn eerste maaltijd toekwam. Tijdens  een Whole30 kan ik dat altijd erg gemakkelijk heb ik gemerkt, dat heeft vast te maken met de lagere hoeveelheid koolhydraten die ik dan binnenkrijg. Ik merk daarin erg veel verschil bij mezelf, weinig koolhydraten = weinig trek bij mij. Naast een voordeel is dat tegelijk een nadeel voor mij, want ik wil dan nog weleens vergeten te eten. Als dat te lang duurt dan krijg ik te weinig binnen en wordt het een probleem nog ‘op tijd’ een gezonde maaltijd te vinden of te bereiden. Dat maakte de afgelopen dagen van mijn Whole30 erg lastig kan ik melden, want geen tijd voor boodschappen, niets in huis en te weinig gegeten. Gelukkig had ik ook geen chocolade o.i.d. in huis want ik had het zeker opgegeten!

Afgelopen weekend heeft mijn moeder me ‘gered’ we aten onverwachts twee dagen bij haar wat ervoor heeft gezorgd dat ik in ieder geval voldoende at. Want over de dag genomen waren het vrijwel uitsluitend wat noten en fruit, soms een restje eten van de dag ervoor of als ik bij de klant aan het werk was de gebruikelijk 3 gebakken eieren met ham of spek en wat rauwkost (Albron is nogal beperkt in keuze voor Whole30-ers). Al met al ben ik toch wel trots op mezelf dat ik me nog steeds aan de Whole30 weet te houden, al heb ik wel twee avonden helemaal niets gegeten :-(.

Vandaag heb ik eindelijk wat ruimte in mijn agenda, dus ben gelijk achter de computer gedoken om een verslagje te schrijven en ik ga zo eens even wat boodschappen doen. Ik hoop op een goede (of in ieder geval betere) week komende week.

Heb ik nog iets gemerkt de afgelopen week? *pakt notitieboek erbij* Jawel, duidelijk minder behoefte aan snoep of eten in het algemeen, ik merk dat deze Whole30 sowieso minder ”speciaal” voelt dan de vorige 2. Het eten volgens de Whole30 is inmiddels meer een normaal onderdeel van mijn leven gaan vormen waardoor ik er veel minder moeite mee heb. Ik sla gemakkelijk een maaltijd over wanneer er niets voorhanden is, en hoewel ik dat niemand zou aanraden (hooguit voor een enkele keer) ben ik daar wel blij om, want anders was ik geheid voor de bijl gegaan (en had ik me helemaal klem gevreten aan vette suikerrijke rommel). Mijn haar leek vorige week een stuk vetter dan gebruikelijk en het opstaan is een stuk makkelijker (maar volgens mij had ik dat al geschreven). Mijn tandvlees begint er ook weer wat rustiger (rozer, vlakker) uit te zien, dat was door al mijn gesnoep de laatste maanden weer behoorlijk onrustig geworden. Ik denk dat ik meer positieve ervaringen zou hebben als ik beter en evenwichtiger had gegeten afgelopen week, het zij zo.

De afgelopen dagen heb ik wel een sterke behoefte om iets te gaan bakken, ik doe het maar niet, dat gaat niet goedkomen ben ik bang want ik merk dat ik het tegelijk de afgelopen twee/drie dagen moeilijker heb met niet snoepen. Tijdens Sinterklaas heb ik wel wat gesnoept van de paleo kruidnoten en een stukje paleo gevuld speculaas. Misschien niet de bedoeling, maar het is niet zo dat ik nu dagelijks aan het snoepgoed zit. Dit was echt een bijzondere situatie. Maar wellicht heeft het toch weer wat getriggerd omdat het natuurlijk wel suikers blijven. De komende week moet ik er dus maar even goed op letten. Ik houd jullie op de hoogte.

3 gedachten over “Whole30 najaar 2013; dag 6 t/m 14”

  1. Hallo,

    Daar ben ik weer 🙂

    Ik zit vandaag op dag 18 van mijn Whole 30, dus nog genoeg dagen te gaan!
    Ondanks ik goed ziek ben geweest, hou ik het goed vol. Vorige week had ik (zoals je weet) een moeilijk moment, als een chocolade freak, lag er opeens een stuk voor mn neus die ik had gekregen van een collega. Ik had al gezegd dat ik niet hoefte, bleef hij toch aandringen door te zeggen; ach, een klein stukje kan geen kwaad! Ik heb het stukje aangenomen (gezien ze in India snel beledigd zijn) en vervolgens weggeven aan iemand die het graag wilde en uiteraard niet bezig is met ‘clean’ voeding…
    Het weggeven ging met gemak, maar daarna begon het, ik kon alleen nog maar aan chocolade denken! Ook las ik jouw bericht over Sinterklaas, ZO blij dat we dat in India niet kennen (pieuww).

    Dank voor je tip om cacao te gebruiken, ik heb theelepeltje in mijn coffee met cocosmelk gedaan en ondanks het niet was als dat ik gehoopt had, was ik wel voldaan met de volle cacao smaak 😉
    De eerste twee weken ging zo makkelijk, dat ik het niet kon indenken dat week 3 (nu dus) en/of week 4 lastig zouden worden. Daar kom ik nu dus op terug, hahaha, snak zo naar een cappucino, boterham & ”echt” chocola, maar ik ga niet toegeven!! Volgende week hebben we Kerstviering op werk met allerlei lekkere hapjes, drankjes etc. Ik ga dan cocos-pancakes meenemen, voor als het moeilijk wordt 😀

    Voor de rest voel ik mij nu weer een stuk beter dan van het weekend en mijn huid lijkt steeds gladder en warmer/roziger te worden, gezien ik van Surinaams/Indiaas afkomst ben en mijn pigment dagelijks wel veranderd, lijkt het nu sinds een week dezelfde (mooiere) kleur aan te houden. Mijn gezicht/huid verzorgingsproducten lijken nu beter te werken en gebruik nu minder make-up, zoals conceler, foundation etc. Ik leer nu (echt) naar mijn lichaam te luisteren en te begrijpen! Vaak lees je dieets waarin wordt vermeld ”eet alleen wanneer je honger hebt”, hier heb ik vaak tegen gevochten, omdat ik dacht dat ik dan de gehele dag door wel honger had :-p

    Nu merk ik goed het verschil tussen, honger, trek en eten uit verveling! Ik zeg eerlijk dat ik sinds Whole 30 nog geen 1 keer honger heb gehad, wel veel trek of als ik langs eten loop, denk van Yammie. Ik heb mijzelf beloofd ook na deze 30 dagen te blijven voelen en niet meer te eten vanuit trek, verveling en/of de (dag) situatie even tegen staat…

    Ik ben totaal geen keukenprinses en at uit gemak/luiheid dan maar een boterham. Zelfs ik kom nu met variaties die makkelijk, snel en Whole 30 zijn 😉

    Thanks voor alle tips en motiverende berichten!

    Lieve groet,
    Susanne

    PS Ik zal aan het eind nog wel een update sturen.

  2. Hoi Leonie,

    Gister ben ik begonnen met Whole30 voor het eerst, en nu las ik dat jij vaak noten eet als ontbijt.
    Nu vraag ik mij af waar je die koopt? Hier in de supermarkt hebben ze voornamelijk studentenhaver (notenmix met rozijnen) en dat is vrij prijzig als ontbijt..

    groetjes Ninka

    1. Hi Ninka

      Ik koop mijn noten bij Gimsel (een bio supermarkt in Rotterdam) in bulk. De noten daar zijn ook niet goedkoop, maar als je kiest voor walnoten, hazelnoten en amandelen dan ben je het voordeligst uit. Ik ben wel al gauw EUR 20 per week kwijt aan noten voor twee personen. Eerder was dat EUR 30, maar ik ben langzaam aan het minderen. Experimenteer nu met een ontbijtshake van yoghurt (van rauwe melk of kokosmelk) en eidooier. Ik zet binnenkort het recept op de site, mocht je geïnteresseerd zijn. Het is een gezonder en goedkoper alternatief.

      Succes met je whole30!!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *