Met de nieuwste editie van Elsevier in mijn hand, waarin de onzin van een dieet met brood nog eens uit de doeken wordt gedaan en de constante geur van pepernoten in mijn neus besloot ik vanochtend impulsief dat het nu toch echt de hoogste tijd werd voor een Whole30. Voordat het laat is.

De afgelopen maanden is in alle drukte met de voorbereidingen van de webshop het goede eten steeds verder naar de achtergrond verdreven met als gevolg dat ik dikker ben geworden (vind ik niet leuk, voel ik me fysiek en mentaal ook minder lekker bij), ik krijg weer last van migraine aanvallen, mijn huid is weer enorm droog, ik ben doodmoe (bij het opstaan al) en mijn onregelmatige hartslag (een overslagje zo nu en dan) is weer terug :-s. Als ik niet beter zou weten zou ik denken dat ik zwanger was :-). Voor mijn gevoel heb ik een Whole30 nodig om weer even goed in het gareel te komen want de steeds weer opnieuw voorgenomen minderingen met suiker liepen tot nu toe op niets uit. Granen kan ik best van afblijven, ik heb er geen behoefte aan, maar door mijn enorme drukke tijdschema waarbij ik vaak afhankelijk was van wat een ander mij voorschotelde ben ik er toch niet aan ontkomen helaas. En toegegeven, de kruidnootjes hebben wel even gelonkt én zijn genuttigd.

Waarom zou je een Whole30 beginnen?

Er zijn natuurlijk genoeg redenen te bedenken, mijn motivatie is om weer even terug te komen naar een goede basis. Maar afvallen, gezondheid en/of het afleren van slechte gewoonten zijn toch wel de meest voorkomende redenen. Een Whole30 is ook een uitstekende manier om te ontdekken hoe je lichaam op bepaalde voedingsmiddelen reageert, door ze eerst weg te laten en vervolgens (afzonderlijk) te herintroduceren. Bij de herintroductie wordt duidelijk welk effect een voedingsmiddel op je lichaam heeft.

Wat is een Whole30?

Kort gezegd is het 30 dagen zo puur mogelijk eten, waarbij bepaalde voedingsmiddelen, met de paleo gedachte in het achterhoofd, achterwege worden gelaten. In deze dertig dagen heeft je lichaam weer de tijd om enigszins te herstellen en in balans te komen.

De volgende voedingsmiddelen worden niet gebruikt gedurende een Whole30

  • zuivel
  • peulvruchten
  • granen; alle soorten, dus ook pseudogranen en rijst
  • aardappelen; bataat en zoete aardappel zijn wel toegestaan
  • suiker; ook geen ahornsiroop, honing, agavesiroop, kokosbloesemsuiker, stroop, xylitol, stevia etc. etc. etc.
  • alcohol
  • tabak
  • geraffineerde voedingsmiddelen; alles uit een pakje of een zakje wat niet bestaat uit pure voedingsmiddelen, let ook op bouillonblokjes en voedingsmiddelen waar verborgen suikers, vetsin, gistextract en E-nummers in zitten
  • desserts, toetjes, snacks etc. ook al zijn ze paleo; het is de bedoeling je eetpatroon weer in balans te krijgen, probeer dus niet allerlei ongezonde snacks en snoep te verpaleoniseren!

Belangrijker nog, dit eet je wel

  •  (graas)vlees, wild, gevogelte
  • (wildgevangen) vis
  • (omega-3) eieren
  • groenten
  • sperziebonen, doperwten, peultjes zijn ondanks dat het officieel peulvruchten zijn wel toegestaan omdat dit deel van het gewas vrijwel geen fytinezuur bevat
  • fruit
  • noten, zaden
  • ghee, reuzel/rundvet, extra vergine olijfolie, kokosolie
  • natuurlijke azijnsoorten
  • (sinaas)appelsap als incidenteel zoetmiddel in gerechten

Wat kun je verwachten?

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat het zo nu en dan best pittig is, wees daar op voorbereid. Er gaan momenten komen dat je niet of minder goed in de gelegenheid bent de juiste voedingskeuze te maken. In die situaties is soms de enige optie, niet eten en zorgen dat je vervolgens zo snel mogelijk toch aan goed voedsel komt. Als je in je achterhoofd houdt dat dat eigenlijk niet heel anders is dan in de natuur dan redt je het wel. Ga niet overstag, laat je niet verleiden of ‘gun’ jezelf niet dat ene snoep- of snackmoment. Ik heb het meegemaakt tijdens beide Whole30’s, dus het is makkelijker gezegd dan gedaan, maar in beide gevallen had ik achteraf toch spijt en realiseerde ik me dat ik best even zonder had gekund.

De eerste dagen zijn vaak het zwaarst in de zin van omschakelen, je kunt je behoorlijk moe voelen en hoofdpijn krijgen. Dat griepje of die verkoudheid die er al aan zat te komen zet ineens door. Allemaal tegenslag die er gemakkelijk voor kan zorgen dat je het er maar bij laat zitten. Niet doen, je gaat je in de loop van de dertig zoveel energieker, fitter en lekkerder in je lijf en hoofd voelen. Op het punt dat je er circa drie weken mee bezig bent kun je het weer zwaar krijgen, de hang naar snacks en zoet kan enorm aangewakkerd worden, zie dit als de laatste stuiptrekkingen. Hou nog even vol en je nieuwe gewoonte is gemaakt!

Natuurlijk verloopt een Whole30 bij iedereen anders, de een voelt zich de eerste week kiplekker en de rest van de tijd niet of je voelt je gedurende de volledige 30 dagen prima (of juist niet). Het kan alle kanten op gaan. Een ding is zeker, het is een unieke en bijzondere ervaring waar je hoe dan ook veel van zult opsteken. Je bent bezig iets goeds te doen voor jezelf en je lichaam en daar gaat het uiteindelijk om.

Neem vooral ook eens een kijkje op de site (klik hier) van Dallas en Melissa Hartwig, de founders van de Whole30, voor meer informatie.

Tenslotte, lijkt het me geweldig dagelijks een kort verslag van mijn eetpatroon en ervaringen te posten, maar ik wil mezelf tegelijkertijd niet nog meer verplichtingen opleggen dus jullie zien vanzelf hoe vaak ik een update plaats. Het lijkt me geweldig om wat medestanders te hebben deze dertig dagen, dus mocht je zelf ook het gevoel hebben dat het allemaal niet zo opschiet met de goede voornemens en ben je ook een beetje bang voor de eindstand na deze feestdagen, ‘hop on’ en help jezelf deze weken een goede basis vast te houden.