Thaiis

Het gevaar van te weinig slaap

Het is de laatste maanden een beetje stil van mijn kant. Een aantal lezers weet wel dat ik momenteel een erg druk bestaan heb en dat is ook een van de redenen dat het eventjes wat stiller is. Echter, de laatste weken lijkt het juist drukker te worden dan rustiger, terwijl dat toch echt niet de bedoeling was. Ook mijn voedingspatroon ligt helemaal, en niet vrijwillig, op zijn gat. Verschillende keren heb ik geprobeerd mijn gezonde paleo voedingsschema weer op te pakken, helaas nog zonder succes. Hoe gek het ook klinkt, maar ik vind het verschrikkelijk dat het me momenteel niet lukt. Ik hoor je bijna denken, maar waarom doe je het dan niet gewoon, hup kom op even de schouders eronder! Dat is precies wat ik al weken probeer, maar het lukt me niet en tot op een paar dagen terug wist ik niet hoe het kwam.

Ik kon hierover zwijgen, en mooie recepten  blijven posten op mijn blog en doen alsof er niets aan de hand was, maar zo zit ik niet in elkaar. Ik wil ook mijn zwakkere momenten laten zien, dit blog is twee jaar geleden gestart als stok achter de deur voor mijn nieuwe voedingspatroon en daar horen ook de valkuilen bij. Sinds een paar dagen ben ik achter een nieuwe valkuil gekomen. Slaap.

De laatste maanden slapen mijn man en ik verschrikkelijk slecht. Onze kleine heeft maar weinig slaap nodig en denkt dat dat ook voor ons geldt, dus zij maakt er iedere avond (en nacht) een feest van. Samen met mijn drukke schema heeft mij dat inmiddels behoorlijk opgebroken en ik ben nog te moe om een planning te maken voor het eten van de volgende dag, laat staan de komende week. Daar gaat het al fout, geen planning. Ik doe wel een poging, maar ben volkomen fut- en inspiratieloos. Er zijn dagen dat ik vlees of vis uit de vriezer haal en er ’s avonds achter kom dat we eigenlijk geen groente meer in huis hebben (die niet overleden zijn). Dan wordt het weer een ritje naar de patatzaak :-0. Twee dagen en 2 afhaalmaaltijden later heb ik dan eens tijd om naar de supermarkt te gaan, sla flink in en ben ervan overtuigd dat het goed komt. Maar, wanneer ik ’s avonds bekaf thuis kom en mijn dochter echt niet van plan is om te gaan slapen en ik om half negen op de bank neerplof kan ik het gewoon niet meer opbrengen iets te koken (en dat terwijl koken echt mijn hobby is). Wel groente in huis, maar vergeten het vlees uit de vriezer te halen en alles lijkt een brug te ver. Ik bel weer de afhaal en stop me vol met meuk (geen granen, maar wel alleen vlees en patat). De volgende ochtend merk ik het door een katerig gevoel, iets wat ik standaard krijg wanneer ik teveel suiker(s) heb gegeten tegenwoordig. Het ergste is, het is er inmiddels alweer zo ingesleten dat mijn ervaring uit mijn zure snoepjes blog al niet meer gebeurd. Ik ben terug bij af en voel me nog moedelozer.

Onder de douche neem ik me voor dat het die dag echt anders gaat, ik begin met wat fruit en noten en houd het dan gemakkelijk vol tot de lunch. Me niet beseffende dat mijn voedingspatroon overdag eigenlijk niet het probleem is. Na een lunch met een goedgevulde salade (die ik niet zelf heb gemaakt en waarvan en vast en zeker ongewenste stoffen in de dressing zitten) krijg ik al heel snel de behoefte aan zoet. Ik vecht de hele middag tegen dit gevoel, probeer het te stillen met wat fruit maar de behoefte gaat niet weg. Ik vergrijp me tenslotte aan wat dan ook voorhanden is (een chocolademelk uit de automaat, en later nog een) en eindig met een suikerdip. Als ik beter had voorbereid was dit niet gebeurd, waarom heb ik dat niet gedaan? Ik ben te moe om er over na te denken en haast me naar de crèche om mijn dochter op te halen. Terwijl ik in de file sta knort mijn maag en voel ik me alweer nog steeds futloos, helaas gaat het nog een paar uren duren voordat ik kan gaan eten.

Na een heftige routine thuis met mijn dochter wordt het tijd om te koken. Mijn man heeft avonddienst en ik voel niet de noodzaak iets voor mijzelf alleen te koken. Met nog bergen werk te verzetten voor de shop besluit ik dat eerst maar eens te gaan doen. Inmiddels ben ik al lang weer over mijn hongergevoel heen dus dat gaat prima, totdat ik om negen uur toch echt iets moet eten. Niets in huis wat ik nog binnen een kwartier kan bereiden dus bel ik maar weer de afhaal en omdat ik inmiddels zo’n honger heb bestel ik ook wat ijs erbij. Ik prop mezelf helemaal vol omdat ik veel te laat ben gaan eten en het voedsel dat ik binnenkrijg natuurlijk voor geen meter verzadigd, althans niet langer dan een half uur, duh het zijn bijna alleen maar koolhydraten.

Ik heb nog heel wat werk te doen en besluit nog even door te werken. Uiteindelijk is het een uur ’s nachts voordat ik naar bed ga. Ik vind mijn dochter in mijn bed, klaarwakker, samen met ene van mijn kookboeken, haar gezicht volgesmeerd met creme en met de vraag of ze naar beneden mag om te gaan spelen. Euh, natuulijk niet. Het duurt wel even voordat ik haar weer zo rustig heb dat ze weer wil gaan slapen en uiteindelijk ligt ze naast me in bed. Niet bevorderlijk voor mijn nachtrust.

De volgende ochtend gaat de wekker veel te vroeg. Ik moet om half acht alweer in de auto zitten op weg naar een klant. Zelfs de douche heeft me niet wakker kunnen krijgen. Op de automatische piloot rijd ik ernaartoe. Daar aangekomen is het enige waar ik aan kan denken; koffie! Ik drink nooit koffie, nooit gedaan ook. Ik kies voor de chocolademelk omdat ik ook nog niet gegeten heb en er niets te eten is. Vervolgens besluit ik toch maar voor een half choco half koffie te gaan in de hoop dat ik alsnog een beetje fitter wordt. Het helpt iets en tijdens de lunch neem ik een uitsmijter (met spek, geen kaas), zonder brood, en een salade. Omdat deze maaltijd inmiddels te low carb is voor wat ik de afgelopen tijd gewend ben heb ik al snel weer trek. Ik zit inmiddels diep in mijn vicieuze cirkel en weet niet hoe ik eruit moet komen. Wanneer ik gezond probeer te eten krijg ik trek, wanneer in ongezond (lees veel suiker, granen of niet gevarieerd genoeg) eet blijf ik ook trek houden, ik kom maar niet van die trek af en wordt met de dag vermoeider.

Dit is iets waar ik af en aan de laatste weken mee worstel. Paleo houdt me hier normaal gesproken vanaf, ik heb binnen paleo vrijwel geen last van lekkere trek of energiedips, hoofdpijn, vermoeidheid of stemmingswisselingen. Pas gisteren realiseerde ik me dat ik al maanden niet met paleo bezig ben. Ondanks mijn pogingen paleo te eten ben ik in alle drukte ‘vergeten’ aandacht te besteden aan de andere aspecten van paleo, beweging, ontspanning en voldoende slaap. Ik leer het kennelijk graag the hard way: als die niet in orde zijn ben je dus niet bezig met paleo!

Die laatste drie zo belangrijke onderdelen van paleo heb ik volledig links laten liggen. Het gaat me even tijd kosten dit op de rit te krijgen, maar ik heb nu gelukkig door waardoor het me niet lukte. Terugkijkend op de afgelopen hectische tijd kan ik niet anders dan concluderen dat mijn problemen zijn begonnen met veel te weinig slaap. Vervolgens te weinig ontspanning en tenslotte met een momenteel volledige sedentaire leefstijl. Het is weer tijd voor actie. Als het de komende weken nog even wat rustiger is op mijn blog weet je hoe het komt; ik heb eerst wat werk voor mezelf te verrichten. Ik moet mijn slaaproutine verbeteren en planningen maken. Ook is het belangrijk in deze drukke tijd toch tijd vrij te maken voor wat meditatie/yoga en wat beweging. Ik weet zeker dat wanneer ik dat weer een beetje op orde heb, de rest weer goed gaat lopen. Een ding heb ik de afgelopen maanden wel geleerd, zonder voldoende slaap houd ik mijn paleo voedingsschema niet vol en zonder mijn paleo voeding houd ik mijn drukke leefstijl niet vol. Ik moet eerst weer eens goed gaan slapen. Welterusten.

14 gedachten over “Het gevaar van te weinig slaap”

  1. Zo herkenbaar dit….. Ook al zit ikzelf niet meer in de kleine kinderen, ik begrijp het zo goed Leonie. En ook het naar de friettent rijden, te moe zijn om te koken en dan ‘het maar laten zitten’.
    Ik ben in januari voor mezelf begonnen, werk nog als verzorgende in een verpleeghuis, heb dochter met schoonzoon en kleindochter van 2,5 jaar bij me in huis wonen. Heb ook nog een man, zoon en hond en probeer het huishouden ook te runnen. En ja, ook ik kom slaap tekort en weet zo goed hoe jij je voelt.
    Doe het rustig aan, geniet van je gezinnetje. Het feit dat je weet waar het aan ligt en dat jij het wilt veranderen, is al een verandering. Doe het rustig aan!! Ik hoop dat je een beetje bij kunt tanken!

  2. Ook ik heb 3 kleine kindertjes en een onregelmatige baan en probeer tussendoor nog het huishouden aan kant te krijgen en de boodschappen binnen te krijgen dus begrijp maar al te goed dat het er steeds insluipt.
    Maar ik heb ( voor mij althans) de oplossing gevonden en die wil ik graag delen.
    Steeds als ik een recept lekker vind schrijf ik die over op een papiertje te grootte van een 10×15 foto.
    Ik heb inmiddels zoveel afwisselende recepten gevonden met steeds andere soorten groentes enz. Erin dat ik een heel flipover mapje heb met recepten.
    Elke eerste dag van de week maak ik twee boodschappenlijstje aan de hand van de eerste 7 recepten ( 7 dagen van de week)
    Een lijstje met houdbare boodschappen en groentes die ik de eerste paar dagen nodig heb en een tweede boodschappen lijstje met groentes enz. Die ik later in de week nodig heb.
    Ik heb zo voor de hele week alles in huis.
    Als ik thuis kom hoef ik alleen maar even op ht recept van die dag te kijken welke ingredienten ik nodig heb.
    En welk vlees ik voor de dag erna uit de vriezer moet halen.
    Uiteraard heb ik ook weleens zomaar trek in iets anders, dan doe ik dat ook.
    De groentes die ik dan overhoud daar maak ik een lunchgerecht van.
    P.s ik heb ook standaard een zak diepvries broccolie, boontjes, erwtjes enz. In de vriezer, en heb altijd eieren en extra paprika’s in huis om uit de hand te eten of om een lunch te maken.

  3. Zorgbeerst maar goed voor jezelf. Het gaat je vast lukken om je gezonde voedingspatroon weer op de rit te krijgen. Heel veel succes van een trouwe fan.
    Groetjes desiree

  4. Oh, herkenbaar… Geen zin, geen inspiratie, schuldgevoel. Te weinig slaap is echt zo zwaar! Ik kan inmiddels niet meer zonder Albert.nl, zou niet weten wanneer ik anders boodschappen moest doen. En bij mij inderdaad ook altijd wat diepvriesgroente in huis (lang leve erwtjes! 🙂 Sterkte hoor!

  5. Veel sterkte! Voor jezelf zorgen is inderdaad zo belangrijk, maar dat weet je natuurlijk maar al te goed.. Ik hoop dat je snel een manier kunt vinden om uit deze cirkel te stappen en ik weet ook wel zeker dat dat je gaat lukken!! 😀

  6. Hi Leo!

    Herkenbaar!
    Wat ik doe is s’ochtends een proteïne shake met fruit, gemengde noten, chiazaad en lijnzaad, kaneel en rauwe cacao (deze laatste 2 zorgen voor regulatie van bloedsuikerspiegel).Duurt nog geen 5 minuten. Evt. met kokosmelk.
    Altijd in huis: bleekselderij/ snacktomaatjes/ komkommer/lof/ wortel/venkel. In kleine hapklare stukken snijden in zakje mee met noten of gekookt ei of avocado.
    In het weekend maak ik shitloads gebraden kip en eimuffins met groente. En amandel bananenbrood.
    Onderweg haal ik vaak vis. Er zijn altijd wel vistentjes in de buurt.
    Ik eet af en toe cottagecheese of yoghurt….dit zijn de gezuurde melkproducten en veel minder erg dan melk…werken probiotisch op darmen. Dat maakt het ook al makkelijker.
    Ik heb een stoompan waar ik groente in doe s’avonds terwijl vlees of vis in de oven staat….ondertussen doe ik het avondritueel van onze kleine tornado.
    Al met al ben ik er zo minder mee bezig, kost het niet zoveel tijd. En ik neem vaak groente tortilla(spaanse omelet) als lunch. Bakt praktisch zichzelf.

    Als je moe en futloos bent, ben je waarschijnlijk verzuurd-één van de nadelen van eiwit”dieten”.
    Neem 1 theelepel zuiveringssoda (bakingsoda van toko) op 1 uitgeperste citroen of limoen. Uit laten bruisen en mengen met water…bijna een liter.
    Dit werkt alkaliserend- ontzurend.

    Verder zou ik eens bij de kinderopvang vragen wat je prachtkind eet en hoeveel ze slaapt daar. Ook haar weinig suikers en prikkels (geluid/tv) geven in de avond. Altijd in lavendelbad (zo warm mogelijk) warm bad voor het slapen en kamillethee na het eten. Werkt bij ons!
    Ik smeer lavendelolie van weleda op de lakentjes of zijn voorhoofd en weg is hij!

    Hoop dat je hier iets mee kunt!

  7. Zooo herkenbaar! Maar het wordt tijd voor: doorbreek de vicieuze cirkel! Het een houdt het andere in stand… Door slaapgebrek te weinig energie om bijv een goed eetschema te maken en door het ongezonde eten nog weer minder energie… Ik maak elke zaterdsg een eetrooster voor de volgende week. Echt, dat is maar een kwartier werk!! Ik blader doir mijn receptenboek en schrijf gelijk op welke ingredienten ik nog moet kopen. Ik leg er dus een boodschappenbriefje naast. Ik haal op zaterdag in de namiddag de boodschappen voor de week erna. Ik kan je zeggen dat dat heel wat rust geeft en je weet elke dag wat je gaat eten! Ern betere stimulans is er niet! Een goed begin is het halve werk;) Veel sterkte en succes! Je kunt het!!!!

  8. Sjonge ja herkenbaar. Ik ben ook al 2 jaar bezig uit zo’n gigantische dip te komen. Doordat mijn lever niet goed was kon ik geen verkeerde dingen verdragen en wordt de hypo ook niet vanzelf opgelost.. Mijn snel eten manier.. Ik kook een 10 liter pan soep bomvol groente en alles wat goed voor je is erdoor en in porties in vriezen. Visje, vleesof gebakken ei erbij. Mn andere snel klaar eten. Groente wokken en paar geklotste eieren erbij. 10 minuten tijd.. denk dat die chauffeur er niet tegen op kan qua tijd 😉
    Heel veel sterkte!! De cirkel c doorbreken is het moeilijkst. Zet m op

  9. Dag,
    Net je blog gelezen van te weinig slaap. Ik heb hetzelfde probleem, maar niet als hoofdoorzaak een klein meisje,die tijd heb ik gehad.
    Ik ben een actieve vrouw van 84, maar tijdelijk geveld door een gebroken teen, kan nu dus niet meer zoveel lopen als ik voorheen deed, waardoor ik ’s avonds tegen bedtijd klaar wakker ben, of na 2 uur slapen wakker word, ga dan wat tv kijken en ben de volgende dag ook niet meer in staat echt goed paleo te koken.
    De Paleo eetstijl doe ik al ruim 1 1/2 jaar en beviel me goed, maar de laatste tijd is er de klad ingekomen en ben vaak heel moe.
    Ik heb een man met de ziekte van Parkinson die veel aandacht vraagt, dat ging tot n u toe goed.
    Ik heb geen website, alleen een e-mail adres.
    Je hoeft geen moeite te doen om me te helpen, je blog over te weinig slaap heeft me de ogen geopend (dit is een contradictie!).
    Ik hoop dat jij ook snel ritme weer je goede ritme te pakken hebt, ik probeer het ook.
    Hartelijke groeten en succes met je werk

    Carla

  10. Wat een verhaal zeg, en uhu herkenbaar, schrale troost als je dit van zoveel mensen hoort.
    Maar mijn eerste gedachten waren ook, ga eens te rade wat die kleine allemaal krijgt op dat KDV. Waarom slaapt zij zo slecht en jij daardoor ook. Je bent al op de goede weg door het te herkennen dat het metjou niet goed gaat zo! Je zegt het zelf schouders eronder, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. .!
    Ik kom niet met tips want dat weet jezelf allemaal best, maar ik denk dat je moet beginnen hoe het komt dat die kleine zo slecht slaapt, want een kind heel de dag in KDV slaapt na een maaltijd en een warm lavendebad meestal wel goed.
    Sterkte Leonie, goed bedoeld advies van een fulltime werkende oma van 3 kleinkinderen.

  11. Zo’n goed stuk wat je hebt geschreven!! ik volg heel wat blogs over gezonde voeding en paleo en denk altijd; zij die mensen nou altijd zo ontzettend strict en gedisciplineerd in hun eet- en leefwijze? Nou nee dus, hè wat een opluchting ;-). Dus ik kan mij aansluiten bij mijn voorgangers, hoe herkenbaar is dit!! Veel sterkte met alles, en je komt er echt wel weer doorheen (ik spreek uit ervaring :-)). Rust lekker uit!!

Laat een reactie achter bij Desiree Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *