Leo goes Paleo Marinka Bil- fruit plukken Dubrovnik

Wat eet de professional #5

In mijn rubriek ‘Wat eet de professional?’ krijg je een kijkje in het voedingspatroon van paleo professionals.

Wat eet Marinka Bil?

Marinka Bil is op haar eigen manier een paleo professional, ze verdient er niet haar geld mee, maar laat ons iedere keer opnieuw smullen met haar prachtige receptenblog Eet Paleo en geniet!. Ondanks dat ze pas 26 jaar is eet ze al wel 5 jaar paleo. Ze volgt momenteel een opleiding tot Orthomoleculair Therapeut, die ze begin volgend jaar hoopt af te ronden. Op haar zestiende heeft ze ME/CVS gekregen en is ze van heel sportief en actief naar extreem moe gegaan. Uiteindelijk is ze er met voeding bovenop gekomen; eerst glutenvrij en melkvrij, daarna ook zonder suiker en soja, en uiteindelijk helemaal paleo. Wil je meer weten over Marinka dan is het leuk om het interview met haar op de site van Yo Paleo te lezen (zie hier). Hieronder vind je haar voedingsschema.

Dag 1

Ontbijt Zalmfilet met gebakken ui en snijbiet
Tussendoor
Lunch Kabeljauw met courgette- en wortelpasta, met avocado-korianderdressing
Tussendoor
Diner Runderburger met bloemkoolcurry

Dag 2

Ontbijt Zalmfilet met gebakken ui en snijbiet, en wortel-bietenpuree
Tussendoor
Lunch Rundergehakballetjes in kokossaus met bloemkoolrijst met courgette en ui
Tussendoor Zelfgemaakte kokosboter en wat ananas
Diner Kabeljauw met wortel, bleekselderij, spinazie en mosterd

Dag 3

Ontbijt Restje lunch van dag 2 met wortel-bietenpuree
Tussendoor Zelfgemaakte kokosboter
Lunch Rundertartaar, 1/2 avocado, geroosterde broccoli en pompoen
Tussendoor
Diner Gebakken zalm met wortel, ui, broccolistam en mosterd

Dag 4

Ontbijt Rundertartaar, gebakken ui, geraspte pompoen en postelein
Tussendoor
Lunch Salade van regenboogpeen, zalm, peterselie, mosterd en olijfolie
Tussendoor
Diner Stoofvlees met een salade

Dag 5

Ontbijt Gebakken ui, geraspte pompoen en bietenblad + steel, met kokosrasp
Tussendoor
Lunch Gebakken postelein met perzik en ui, rundervink
Tussendoor Handje nootjes
Diner Zoete aardappel-andijviestamppot met ui, spekjes en kabeljauw
Dessert Citroen-avocadomousse

Dag 6

Brunch Kippendijfilet met perzik, koriander en spek, bietenblad + steel met ui en appel,
citroen-avocadomousse
Diner Zoete aardappel, ui, paksoi en stoofvlees
Dessert Kokos-aardbeienmousse

Dag 7

Ontbijt Kippendijfilet met perzik, koriander en spek, gebakken ui en postelein
Tussendoor
Lunch Kabeljauwfilet met regenboogpeen en andijvie
Tussendoor
Diner Runderburger met gewokte ui, wortel, courgette en Chinese kool
Dessert Avocado en kokosvlokken

Leo goes Paleo Marinka in Zwitserland

Wat zegt Marinka over haar eigen voedingsschema?

“Het aanpassen van mijn voeding is stap voor stap gegaan maar pas toen ik omschakelde naar paleo voeding ging ik nog harder vooruit. Tijdens mijn ziekte heb ik ook leren koken, dat was wel nodig met mijn nieuwe manier van eten. In de loop van de tijd ben ik daar steeds creatiever in geworden en haal ik er ook erg veel plezier uit!

Eind vorig jaar leerde ik dat voeding echter niet alles is; zolang je veel stress hebt zul je niet gezond zijn. Het heeft zo’n enorm effect op je lichaam! Al mijn klachten zijn terug gekomen en nu ruim een half jaar later ben ik er weer wat bovenop aan het komen. Voor mij is ‘paleo’ dus niet alleen een manier van eten geworden, maar ik probeer me ook steeds meer aan de manier van leven aan te passen en langdurige stress de deur uit te werken.”

8 gedachten over “Wat eet de professional #5”

  1. Erg leuk om te lezen dit vraaggesprek. Ook het vraaggesprek waar je naar verwijst is erg interessant. Als ik misschien een voorstel mag doen voor misschien nog een gast. Ik zou graag weten wat Evert Berkelaar zoal eet Hij is de oprichter van het Paleoprincipe en heeft een eigen praktijk. Ik ken hem niet maar lees graag zijn blog. Of Melchior Meyer. Ook iemand die ik graag lees en waarvan ik heel benieuwd ben naar wat hij eet. Groet Dirkje.

    1. Hi Dirkje, dank voor je input. Ik heb beide heren al eens gevraagd, een heeft toegezegd de ander was momenteel te druk. Het is een kwestie van tijd voor we weten wie er in de rubriek zal verschijnen šŸ™‚

  2. Hey, hier was ik weer met eenzelfde opmerking… Het zou verhelderend zijn hoeveel clorien het zijn… Mag je van experts toch verwachten……

  3. Hallo,
    Ik heb deze rubriek vandaag pas ontdekt, leuk om allemaal te lezen zeg! Leuk ook om iets te lezen van Marinka, ik kom graag op haar site!
    Ik eet zelf nu een paar jaar “ongeveer paleo”, ik geef er toch graag mijn eigen draai aan šŸ™‚ Mijn eerste gedachte over het eetdagboek van Marinka is: wat veel vlees en vis! Twee tot drie keer per dag… Ik vraag me oprecht af waarom dat is. In mijn beleving betekent paleo ook dat je soms niet voor vlees/vis kiest. Oermensen hadden toch ook niet elke dag 2x vlees of vis? Of wel? Wat ik er van begrepen heb hadden ze, juist omdat ze moesten jagen, soms pech met de vangst en waren ze teruggeworpen op bijv. bladeren.
    Ik weet dat het lang geleden is dat dit stukje geplaatst is, maar ik hoop toch op een reactie op deze vraag šŸ™‚
    Nu ga ik de overige “wat eet…”-verhalen nog lezen! Groetjes!

  4. Beste Bert: bij een paleo voedingspatroon let je niet op calorieĆ«n, je eet wanneer je honger hebt. Bovendien is het hele calorieĆ«n verhaal behoorlijk achterhaald, het gaat uiteindelijk om de voedingsstoffen die je binnen krijgt. En waarom zou je calorieĆ«n tellen wanneer je gezond eet? Je blijft met zo’n voedingspatroon vanzelf op een gezond gewicht. (ik neem aan dat het daar om gaat)

    Beste Afieke, om alle essentiƫle aminozuren binnen te krijgen eet ik inderdaad 2-3x per dag vlees of vis. Een gemiddeld mens heeft 300-500g vlees/vis nodig om daar alle voedingsstoffen uit te halen zonder dat je daarnaast aan de eiwitshakes/supplementen hoeft. Zo eet ik dus bij elke maaltijd 100-150g vlees/vis, niks mis mee, zolang ik er maar voldoende groente bij eet. (ca. 1kg per dag, dus dat zit wel goed)
    Daarnaast eet ik niet om de oermens na te bootsen, ik eet voor mijn gezondheid in combinatie met de levensstijl die ik nu heb.
    Oermensen hadden inderdaad niet elke dag vlees of vis, maar oermensen hadden ook veel (heel veel) minder stress en daarom konden ze het ook aan om af en toe met wat minder voeding te overleven. Stress zorgt ervoor dat je veel sneller door je voedingsstoffen heen gaat en je dus ook meer nodig hebt. Oermensen hadden af en toe een korte periode van stress; wij hebben tegenwoordig elke dag, aan bijna een stuk door, stress. Het is chronisch geworden en dan kan ons lichaam niet zo goed met tekorten omgaan.
    Als jij je er beter bij voelt om wat minder vlees of vis te eten dan is dat natuurlijk prima. Dit artikel is slechts een voorbeeld van mijn voedingspatroon, omdat ik me daar goed bij voel. Dat betekent echter niet dat iedereen het zo zou moeten doen.

    1. Hoi Marinka,
      Dankjewel voor je toelichting!! Ik weet niet zeker of ik de toon van je reactie goed oppak. Misschien vond je mijn vraag vervelend? Ik vroeg het niet als kritiek en ik zie mezelf ook bepaald niet als een paleodeskundige, maar ik vroeg het omdat ik graag meer wil begrijpen over het eten van vlees, en de vraag of dat nu wel of niet noodzakelijk is.
      Ik lees namelijk wel eens iets van bijv. de Planteneter en vind het dan ook heel interessant om te lezen hoe iemand zoals jij over vlees denkt. Mijn beeld is toch wel dat je veel met paleo bezig bent en je er waarschijnlijk meer in hebt verdiept dan ikzelf. Dus ik kan misschien iets van je leren. Jouw eetpatroon staat in mijn ogen niet alleen op deze site (& op jouw eigen site) omdat dat gewoon interessant is, om voor kennisgeving aan te nemen of zoiets, maar ook omdat anderen er mogelijk iets uit kunnen halen. Dat betekent inderdaad niet dat iedereen het op jouw manier moet doen.
      Uit jouw reactie maak ik op dat je precies weet wat je doet qua eten en ik ben blij dat je de moeite hebt genomen om dit even aan mij uit te leggen, aangezien je daartoe natuurlijk totaal niet verplicht was šŸ™‚
      Groetjes, Afieke

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *